Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Jag har svårt att lokalisera exakt var ljudet från läckan kommer ifrån men när jag var under bilen såg jag att det var svart sot på skarven mellan katalysatorn och ljuddämparen. Sotet ser ut att ligga vid katalysatorsidan på skarven.

Går det att laga eller måste/bör jag byta katalysatorstycket eller hela avgassystemet?
Jag är tacksam för svar.
av *pettson*
tja.. frågan är svår att svara på då jag inte vet vad du har för verktyg eller tillgång till verkstad.
Men läcker en skarv så antingen är ju skarven sönder av tidens tand eller så är den utsliten och måste tätas. Pratar vi om v bands tätningen som är mellan främre röret (*inkl kat) och bakre delen av avgaset så går det utmärkt att köpa en skarv på autoexperten som sen går att dela igen om man behöver ,den är delbar med två fjäderbelastade bultar. Vet inte priset men det är väl några hundringar plus att nån svetskunnig måste sömma in den på varje del då.
Användarvisningsbild
av g00ey
Så vad du menar är att jag kapar bort "trumpeterna"* inne i skarven och monterar fast en sådan här

Bild

men istället för att använda de medföljande klämmorna låter jag en svetsare svetsa fast skarven på avgasröret?

*: Jag utgick från att skarvklämman pressar samman två trumpetformade ändor av rören. I själva verket är det en trumpet och en kona som sitter i skarven om jag fattar saken rätt.
Senast redigerad av 1 g00ey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av g00ey
Tack *pettson* för dina snabba svar!
Det var mig en fiffig liten rackare. Jag hittar den dock inte på Autoexpertens webshop. Jag har mailat dem så har jag tur så kanske de har det i alla fall.

Att byta katt och avgas är inte billigt kan jag säga även om den gamla har hållit i över 15 år och 25 000 mil. Det måste vara någon form av rostfritt material i de där fabriksrören för annars hade de varit mos för länge sedan.
av *pettson*
Dom består av ett kolstål som är ett mellanting mellan rostfritt och vanligt. Dom spricker inte så lätt men missfärgas lätt istället.
Det är inte säkert att nätbutiken har detta men min lokala butik har detta hemma iallafall. Det är ifrån RAY metallfabrik med andra ord en simonsprodukt. (simons sportsystem ni vet).
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag har hittat en reparationskona för katalysator på Meca.

Bild

Med lite svetskunnighet så kanske det räcker med att byta den och klämman ifall jag inte lyckas få tag i den där delen.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]