Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grande
Hej!
Är ny på forumet och tänkte be om råd av er som vet.
Jag har en 855 SE -95 med 2,5 10V som har gått 23700 mil, så det är dags för kamremsbyte.
Vad jag förstår ur Haynes så är det inte nödvändigt med ett specialverktyg utan man kan linjera upp dreven enligt märkspåren. Vad anser ni?
Biltema säljer ett låsverktyg för kamaxeldrev för 449:- artnr. 19-1313 för twin-cam bensinmotorer. Är det någon som provat detta och vet att det funkar till 2,5L- motorn? Finns det något verktyg som även låser vevaxeln vid byte?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av CarMan
du behöver inte låsa dreven. men man bör ha et specialverktyg för att pressaihopp spännaren
av Grande
OK! Vet du var man får tag i ett sådant. Är det hos volvohandlaren eller någonannanstans? Funkar det inte att pressa i ett skruvstäd?
av *pettson*
Det finns egentligen inget som är tvunget. MEN man bör veta att dreven är justerbara. Platsen där dreven pekar och där kamaxlarna egentligen befinner sej behöver alltså inte vara på samma ställe.
Det OPTIMALA är att använda en kamaxeltolk vid kamremsbytet. Den låser kamaxlarna i sina positioner oavsett vad dreven visar. Det blir alltid perfekt med tolken alltså.
av Grande
Jag förstår.
Har du pettson tips på var jag hittar en kamaxeltolk? Tror du det funkar med Biltemas?
Användarvisningsbild
av tullaren
pressa spännaren långsamt i skruvstädet o när du har kommit til botten så tar du ett 3 mm borr(tror jag) o sätter som stopp.
när du har fått dit kamremmen o spännarenpå plats så drar du ut borret
pressar du för snabbt då kan du lika med köpa en ny spännare
av *pettson*
Nej tyvärr har jag inte nåt tips på detta förutom att du tillverkar dej en enligt anvisning i haynes.
Jag har inte heller hunnit få fram några till 10v motorerna. Dock har jag till 20v.
Biltemas verktyg vet jag inte om dom passar.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]