Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Jag har ett missljud fram på min v70 99.
Låter som ett lager ljud men båda lagren är bytta för ett halvår sedan ( Volvo lager). Det är ingen
skildnad om man svänger, och inget glapp som man kan känna. Har skrapande vibrationer i golvet. Däremot så blir ljudet mindre om bilen fjädrar ned i ett gupp. Inget missljud i knutarna om man svänger fullt. Kan man få ljud i drivaxeln? Stödlagret på vänstersidan är inte bytt. Hur kollar man ett sådant lager. Gummit som ligger vid stötdämpar lagret är kasst så det ska bytas. Skulle detta kunna påverka. Har inte kollat oljan i lådan ännu men jag har inte sett något läkage vid men bilen är lätt växlad ( borde det inte gå trökt om det skulle vara lite olja i lådan?). bilen har gått 27000 mil. ?:-/
av Peter77
Tjena!

Har exakt samma problem på min 855 T5-R.
Ett typiskt lagermissljud och det knackar inte i drivknutarna.
Har funderat fram och tillbaks på dettta och jag har kommit fram till att det är min ena drivknut som måste vara slut i lagret.
Missljudet kommer ifrån vänsterfram, var inne på verkstad för att byta hjullagret på vänstersida i februari i år och de bytte även drivknutsdamask på vänstersida.
Har även kännt på drivknutarna som är olika varma efter jag åkt med bilen.
Är ingen expert på detta men jag skulle tippsa dej om att kör en sväng och känn på knutarna om de är olika varma.
Då märks det om ett lager går varmt.
Ska få min drivknut bytt till veckan så vi får väl se om det är knuten som spökar!
Återkommer med info om det var knuten eller ej! :)
av v70 tdi
Peter77 skrev:Tjena!

Har exakt samma problem på min 855 T5-R.
Ett typiskt lagermissljud och det knackar inte i drivknutarna.
Har funderat fram och tillbaks på dettta och jag har kommit fram till att det är min ena drivknut som måste vara slut i lagret.
Missljudet kommer ifrån vänsterfram, var inne på verkstad för att byta hjullagret på vänstersida i februari i år och de bytte även drivknutsdamask på vänstersida.
Har även kännt på drivknutarna som är olika varma efter jag åkt med bilen.
Är ingen expert på detta men jag skulle tippsa dej om att kör en sväng och känn på knutarna om de är olika varma.
Då märks det om ett lager går varmt.
Ska få min drivknut bytt till veckan så vi får väl se om det är knuten som spökar!
Återkommer med info om det var knuten eller ej! :)
Hej!
Jag ska prova och köra bilen och sedan känna på knutarna om det är någon temp skilldnad.
Är det stor skilldnad på tempraturen? Vad kostar det ( Ca) att byta ut knuten. Är det någon som vet om
det skulle räcka med att ta av damasken och fetta in lite?
Hör gärna av dig när du bytt. :roll:
av Peter77
Tempraturen mellan drivknutarna är inte stor, den ena är jummen och den andra är "kall" men man känner skillnaden tydligt.
Skulle tippa på att det kan kosta mellan 600-1200kr för jobbet (utan drivknut) beroende på vart du lämnar in bilen.
Tror att om knuten är slut så är det bara och byta..
Men som sagt jag är ingen expert.

Lämnar in bilen på torsdag och kommer givetvis att hör av mej om hur det har gått
:D
av Peter77
Tjena igen!
Fick min tid flyttad till måndag..
Börjar ana att det kanske är hjullagret trots allt..

Vi får se på måndag!
av Peter77
Lämnade in bilen idag.
Det visade sig vara hjullagret som jag bytte för 2 ½ månad sedan, lite surt. :evil:
Men men, vi får se om jag kan få arbetskostnaden eller del av arbetskostnaden
betald av företaget som jag köpt lagret av.
Det verkade inte helt omöjligt i alla fall. :D

Hoppas det löser sig med V70:in och lycka till!

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]