Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoadRunner1
Möjligtvis en oväsentlig fråga för en del men min undran är om sportläget har någon betydelse i farter runt 200 km/h.Efter att en lugn vårkväll ha fått en barnslig WV Passat i backspegeln som släpade sig förbi i 130 km/h för att sedan krypa in som ett frimärke framför så fick jag liksom horn i pannan och gasade glatt iväg med en WV Passat i släptåg som släppte efter helt vid ca 170 km/h.Frågan är ju då om ekonomi eller sportläge på automatlådan har någon betydelse när man närmar sig knappt 200 km/h eller om dessa lägen är betydelselösa i högre fart !?.Ganska roande med ca 200 km/h att stirra på ekonomiläget och inbilla sig att bilen går snålare än i sportläget !?. :D
av *pettson*
sport eller ekonomi handlar om vid vilket varvtal man ska växla upp och hur snabbt/hårt det ska växlas. Det finns inte mycket att växla upp till i 200 så det lär inte spela nån roll överhuvudtaget.
Tack för svaren "Phantom och pettson".Nä det är nog så sant som det är sagt att det är vid själva växlingsmomenten det spelar någon roll beroende på valt läge där det vid slutväxeln och farter däröver knappast har någon betydelse när lådan slutar växla ner för att öka farten.Hursomhelst så var det ganska roande att se en sjutton år gammal Volvo 850 GLT fortfarande klara av att precis närma sig 200 km/h gränsen.Provar med medvind nästa gång !. :D

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]