Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har sökt i forumet men hittar inte så nu ställer jag en egen fråga...

Jag har en 850 GLT -92 med automat som gått strax över 30 000 mil.

När den stått mellan 1-5 dygn (har aldrig haft den stått längre utan att köra) så blir den knepig att starta och även ibland att köra.
Jag har fått för mig att det är värre under varma sommardagar.
När jag försöker starta så går den upp i "startvarv" liksom men sen kan den dö (men inte alltid), men oftast startar den igen inom 1 minuts försök och den går då lite halvdåligt ett tag.
I andra fall så kan den starta ok men när jag backar ut och släpper gasen så frustar den till och nästan lägger av. Vilket den gjorde i morse. (Bilen hade stått från i söndags eftermiddag till tisdag morgon) När jag sedan skulle svänga ut på vägen 100m bort så tappade motorn kraft och höll på att dö igen, sen varvade den till lite extra av sig själv för att sedan verka vilja dö igen, och så gick den dåligt i 100 m innan den började gå normalt. Sen gick den helt ok in till jobbet.

Bränslerelät är nytt.
Jag hade halv tank med bensin.
Har funderat på om soppapumpen kan vara på väg att ge upp. När jag stänger av bilen så surrar det ca 4-5 sekunder vilket jag antar är soppapumpen. Men det är väl ingen garanti för att den är i bra skick kanske.
Ta och kolla hur bränsletrycket är. Det kan ju vara något knas med pumpen.

Annars kan det kanske vara tomgångsventilen som kärvar. Testa att smörja upp den (göra rent). Det är snabbt gjort, går på några minuter.
av *pettson*
Kontroll av tänddelar? Har du mycket oxid i fördelarlocket t.ex så påverkar det gnistan enormt. Dålig gnista ger problem vid fet bränsleblandning. PLUS att oxid suger upp fukt. Det bör påverka gången om det varit fuktigt t.ex.
Bensinpumpen är det jag trott tidigare men jag vet egentligen inte varför bensinpumpen skulle funka sämre när bilen stått några dagar. Hittar ingen logik i det än så länge.

Tänddelar låter rimligt då jag aldrig bytt vare sig rotor eller fördelarlock och jag har kört bilen 9000 mil och 3,5 år... Så det blir nog byte av det. :)
Vilka tänddelar ska jag byta? Räcker det med rotor, fördelarlock och stift?

En annan sak jag funderat på är det jag såg om dålig komp om man flyttar bilen lite snabbt och sen stänger av den. Jag har råkat ut för det ett par gånger och det är ett helsicke att få igång den då. Symptomen är i stort sett samma. Man har liksom en skvätt soppa att starta på och sen känns det som att man inte får fram nåt mer. Tar jag bort stiften så är de blöta.
Skulle det kunna vara så att kompet i cylindrarna blir dåligt om bilen står ett par dagar, och speciellt om det är varmt?
Utan att vara speciellt kunnig om hur detta fungerar så är min teori i så fall att oljan kanske rinner av cylinderväggarna lättare i varmt väder. Har jag då bilen ståendes i 2-3 dagar så finns ingen oljefilm kvar till komp, men att om jag bara har den står över natten så hinner oljefilmen aldrig försvinna?
Möjligen är jag helt väck där men en gissning i alla fall...
Kan det fungera så?
Jag tror jag sett en del trådar där du beskrivit hur man går till väga med några klunkar olja i cylindrarna osv. Den ska jag prova nästa gång jag har det problemet. =)
Det jag råkar ut för när bilen stått några dagar är att den frustar till lite och hackar osv, men den dör oftast inte (förutom nån enstaka gång) och den blir ok ganska snart. Frågan är om det är samma orsak som när man flyttar den lite snabbt...det hade varit intressant att veta om det rent teoretiskt skulle kunna vara så.
av *pettson*
Rent teoretiskt kan det ju vara så att du har lite lågt komp innan kolvarna svällt. KAN möjligen hjälpa att gasa ur den så den får skaka loss kolvringarna (om det möjligen är så att det kärvar lite i ringlandet). Kolvarna sväller inom 2-3 minuter av värmen och då tätar ringarna återigen som dom ska..
notera återigen att det är endast en teori.
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]