Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hakaan
Hej

Då jag kom hem från 3 mils körning idag rök det relativt kraftigt och luktade eld, inte bränt utan som om det fortfarande brann, från det högra bakre hjulhuset. Jag testade så att handbroms och fotbroms fungerade och att bilen rullade då jag släppte bromsarna. Med andra ord verkar bromsen inte ligga till utan hjulen rullar lätt. Jag tog av hjulet och märkte att det var stekheta bultar plus bromsskiva och fälg. Låter som bromsen legat på, men ingenting tyder på det förövrigt och vad ska jag göra åt det? Det har aldrig hänt innan och jag har kört med sommardäck i tre veckor utan problem.

En kanske dum fråga, men då jag hissade upp bilen så rullade framhjulet med inte bakhjulet då handbromsen var i. Tar handbromsen endast på bakhjulen?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av ketto
I mina öron/ögon låter de som att bromsoket ligger på iaf!
Kolla upp de!
Och handbromsen tar på bakhjulen, typ alla bilar oavsett märke förutom SAAB 99 tror ja de va!
av Hakaan
Kanon, tack för ditt svar.

Sedan min service för två månader sedan har det kommit små skrapljud till och från från baksidan av bilen då jag bromsat, oftast då jag bromsar försiktigt i början innan jag kört så långt. Det kom motsvarande ljud då jag gasade, också detta då det gjordes försöktigt och innan jag kört så långt. Just det ljudet har jag inte hört sedan det här hände. Är det någonting som sitter snett eller vad exakt är det jag bör titta på vid bromsen?

Kan det vara så att problemet försvunnit nu, att jag på något sätt skrapat av ytan som låg åt eftersom det fungerar bra att köra nu, men jag vågar inte köra innan jag vet hur stor risk det är.

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]