Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban_T5-R
Undrar en sak angående växellådan på min 855R automat. Om jag fattat det rätt så kan man använda läge 3 i nedförsbackar så den motorbromsar bättre, men kan jag lägga i det läget medan jag kör eller ska man stanna innan? Och även inom vilket hastighetsområde man använder detta läge, jag menar om man krypkör ner för backen typ...?? :???:
av RoadRunner1
Går utmärkt att lägga i 3an från D läge med rullande bil om man nu inte håller några hissnande högfartsprov naturligtvis när motorvarvet isåfall lär gå rakt upp i taket.Föreställ dig en manuellt fem växlad bil i 140 km/h som får treans - fyrans växel ilagd.Gansk brutalt motorvarv med andra ord i högre fart.Men visst , motorbromsa även i denna fart lär den ju göra extremt fort till bilens stora fasa.Lägre fart är därmed att rekomendera.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Lär dock finnas ett varvskydd som förhindrar att den växlar ner om du kör för fort.
Så fort du kommit ned i hastighet så växlar den ner, men du kommer ändå få höga varv.

Dock ingen fara att lägga i 3 medans du kör, tänk det som en vanlig nedväxling

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]