Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antrev
Hej..
Jag har ett visslande ljud från AC:n när jag stänger av motorn... det verkar som den släpper ut trycket i AC:n.. den kyler bra ändå.. vad göra ??
Hälsningar Antrev
av *pettson*
Det du hör är mera ett väsande antar jag..
Om du funderar 10 sekunder på hur ett kylskåp fungerar (liksom din ac) så vet du att dom är av absorbtionstypen. Dvs AC:n liksom kylskåpet suger upp värmen ur luften genom att förånga gasen i förångaren. Vad som sker är att du hör förångningen i just förångaren och hur gasen i numera gasform sakta strömmar ur paketet i returröret när cirkulationen upphört. Allt är som det ska.
av Antrev
Tack för ett snabbt svar.. men det är inte ett väsande ljud utan ett tjutande ljud...jag vet att det kan låta som ett väsande men... detta låter som om en ventil släpper ifrån sig ett övertryck... det tjuter som fan....
Användarvisningsbild
av CarMan
ni kan prata som samma ljud? svårt att avgöra utan att höra själv.

ett ac system har en kompressor som skapar ett högt tryck, längre bort i ditt system så har du en kraftig förstrypning (du har alltså högt tryck fram till förstrypningen)
på andra sidan så såder ett lägre tryck.
när systemet stängs av kan inte kompressirn skapa ett högt tyck, o systemet utjämnar ju trycket

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]