Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne83
Tjo

Tänkte höra om det är någon som kan hjälpa till lite med ledtrådar osv vad jag ska leta efter.
Får inte min Volvo 855 T5-95 att starta

Det jag har kommit fram till är att jag inte får:

Får ingen gnista till tändstiften...

Har kontrollerat och mätt upp tänkmodulen =OK
Bytt tändstift=OK

Sen kan ja inte läsa av felkoder på A2 för att min indikeringslampa lyser hela tiden när jag stoppar stiftet i A2, den lyser skarpare när jag trycker på knappen men den blinkar inte!!!hade kanske underlättat om kunde se om de var någon felkod
Jag har inga felkoder på dom andra.

Så om någon har tips så skriv gärna
Sommaren kommer med springande steg och får inte ut "pärlan" på premiär...

MVH
Danne
av *pettson*
Danne83 skrev:Tjo

Tänkte höra om det är någon som kan hjälpa till lite med ledtrådar osv vad jag ska leta efter.
Får inte min Volvo 855 T5-95 att starta

Det jag har kommit fram till är att jag inte får:

Får ingen gnista till tändstiften...

Har kontrollerat och mätt upp tänkmodulen =OK
Bytt tändstift=OK

Sen kan ja inte läsa av felkoder på A2 för att min indikeringslampa lyser hela tiden när jag stoppar stiftet i A2, den lyser skarpare när jag trycker på knappen men den blinkar inte!!!hade kanske underlättat om kunde se om de var någon felkod
Jag har inga felkoder på dom andra.

Så om någon har tips så skriv gärna
Sommaren kommer med springande steg och får inte ut "pärlan" på premiär...

MVH
Danne
jehopp det kan ju bero på ett anta orsaker. Jag får anta att du börjat med att kika i fördelaren?
Jag får även anta att du nu inte skruvat med den själv av nån anledning och att det här felet inte fanns förut? För isåfall måste du berätta det :-)-)
Nästa steg i *vanlighet* är kamlägesgivaren. MEN LÅNA EN från nån som kör 850. Att köpa för att *testa* kostar dej 1300spänn.
av Danne83
Hej igen

Fortsatt ingen knista gnista har bytt kamlägesgivaren, har även bytt rotor...

Gärna mer förslag vad som kan vara fel

MVH
Dannne
av *pettson*
En sak som inte är ovanlig är : Bygla halvljuset så det står på. Be nån kika eller stå mot en vägg. Lysena får FLIMMRA inte mera. Om dom markant sjunker i styrka medans du startar så tar startmotorn för mycket ström. Det gör att du får ett spänningsfall vid startmotorn. Du förlorar då en styrspänning till styrdonet (en 12v spänning) som i sin tur gör att boxen inte går igång som den ska på grund av för låg spänning. Det gör att du inte får din gnista. OM du skulle få gnista är den mycket mycket svag.
Du får inte heller nån bensin då, bilen surar alltså inte ned sej heller.
av Danne83
Tjoho

En dag till i garaget inte något bättre

Har provad det som sades om startmotorn. OK

Har även provat att byta ut Tändmodulen men ingen skillnad

Så tillbaka på ruta 1!!!

Mer tips?

Känns som det börjar närma sig att ta den en släpkärra och köra in den til Volvo :(

MVH

Danne

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]