Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JockeGbg
Verkar som det där med skrikande belägg bara är ett problem på vissa bilar?

Jag har en V70-99 där jag nyligen bytt både bromsok och belägg runtom (utan "skrikdämpare"). Allt inköpt på Biltema. Har kört 200 mil och inte haft minsta lilla oljud.
Användarvisningsbild
av emwtur
för att förvirra ytterligare:
Köpte belägg bak till min, och monteringssats.
monteringssatsen var i plastpåse - jag såg att det inte var "skrikbrickor" i den så jag frågade efter det.
-"det behövs inte till dom beläggen - titta här" sa killen bakom disken - öppnade asken med beläggen - tog ut ett belägg och visade på "gummit" på baksidan.
Ok tänkte jag
- när jag kom hem rev jag bromsarna , öppnade asken ,
skakade ur beläggen ur asken - och längst in i asken låg fyra skrikbrickor.
Hmmmm......

/emwtur
av *pettson*
JockeGbg skrev:Verkar som det där med skrikande belägg bara är ett problem på vissa bilar?

Jag har en V70-99 där jag nyligen bytt både bromsok och belägg runtom (utan "skrikdämpare"). Allt inköpt på Biltema. Har kört 200 mil och inte haft minsta lilla oljud.
Du har helt rätt: Det krävs en viss kombination av parametrar för att det ska väsnas. Har man inte alla dom parametrarna så är det tyst.
Det är det som gör det så enormt svårt för tillverkarna av reservdelar, även för biltillverkarna med.
Det finns inget konkret att ta på för att åtgärda nånting eftersom det som fungerar på 10 skriker på nr 1, då nr 11 har kombinationen som gör det där lilla sista.
av *pettson*
emwtur: Sånt är sorgligt.. faktum är återigen. En del behövs det till, andra inte. Men skickar man dessutom med dom så förekommer det ju att dom behövs då o då bevisligen.
av Volvosson
Ja det här med skrikande bromsar verkar va ett lotteri.
Oftast funkar det bra, men ibland blir det tyvärr oljud.

Bytte skivor och klossar fram på min 850 för några år sen.
Billiga klossar från Biltema.
Dyrare skivor från Volvo.
Lite kopparpasta.
Blev perfekt :-)-)
(den gången)
Användarvisningsbild
av emwtur
Nåväl !
Ingen har väl råkat ut för skrikande bromsar PGA skrikbrickor !
chansen att få tysta bromsar ökar väl om man monterar sådana.

/emwtur

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]