Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I vinter så dog bilen bara lite då och då, men gick alltid att starta efter ett tag. Jag fick felkoder på luftmassamätaren, bla.

För tre dagar sedan så tvättade jag motorn med mycket lågt vatten tryck, sedan så startade jag bilen och den gick mycket bra. Efter cirka 5 mil så började bilen bluddra och gå väldigt dåligt. Jag tänkte att det är väll vatten i fördelarlocket. Nu tre dagar senare så for jag och köpte nytt fördelarlock, nya tändstift och ny rotor.

Jag började med att lossa på fördelarlocket och fick mig en riktig överraskning, i fördelarlocket var det fullt med någon kletig smörja. Ja ja, jag bytte tändstiften, fördelarlocket och rotorn. När jag skulle sätta tillbaka tändkablarna så gick ena tändkabeln sönder jag bytte ut den mot en gammal traditionell tändkabel och testade starta. Men bilen gick inte igång, Då provade jag rycka ut luftmassamätarsladden och då startade bilen men gick sämre än innan tändservicen.

Mina frågor är alltså:

I vilken följd ska tändkablarna sitta i fördelarlocket?
Varför startar bara bilen med luftmassamätaren utdragen?

Vore mycket tacksam för hjälp!
av *pettson*
nille850 skrev:I vinter så dog bilen bara lite då och då, men gick alltid att starta efter ett tag. Jag fick felkoder på luftmassamätaren, bla.

För tre dagar sedan så tvättade jag motorn med mycket lågt vatten tryck, sedan så startade jag bilen och den gick mycket bra. Efter cirka 5 mil så började bilen bluddra och gå väldigt dåligt. Jag tänkte att det är väll vatten i fördelarlocket. Nu tre dagar senare så for jag och köpte nytt fördelarlock, nya tändstift och ny rotor.

Jag började med att lossa på fördelarlocket och fick mig en riktig överraskning, i fördelarlocket var det fullt med någon kletig smörja. Ja ja, jag bytte tändstiften, fördelarlocket och rotorn. När jag skulle sätta tillbaka tändkablarna så gick ena tändkabeln sönder jag bytte ut den mot en gammal traditionell tändkabel och testade starta. Men bilen gick inte igång, Då provade jag rycka ut luftmassamätarsladden och då startade bilen men gick sämre än innan tändservicen.

Mina frågor är alltså:

I vilken följd ska tändkablarna sitta i fördelarlocket?
Varför startar bara bilen med luftmassamätaren utdragen?

Vore mycket tacksam för hjälp!
Om inget hänt med ditt lock är det märkt med siffrorna? Tändföljden är 1-2-4-5-3
Och ingen aning om varför bilen endast startar med massmätaren urdragen. Det kan finnas 50 skäl när man tvättat motorn, om man inte hållit kollen på tänd och bränslesystemet. Om en tändkabel havererat, byt SAMTLIGA mot nya, dina är nog ändå sedan 1992 på bilen och kablarna är INTE evighetspinaler.
Läs ur och radera felkoder, kontrollera så tändstiftsbrunnarna torra och alla kablar o sånt är hela. Sen prova igen med massmätaren i.

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]