Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Har skumt ljud under huven! Rasslar/knackar!

Låter inget när man har frikopplat och gasar, låter inget när man trycker ner kopplingen heller.
Plus att växlarna har blivit trögare att få i, speciellt ettan o backen.
Ljudet uppstår under körning och belastning, mellan 1200-1600varv. Låter lite som ett lager som gett sig?
Låter som om det kommer från koppling/växellåda. Slirar jag med kopplingen så kommer ljudet längre upp i varvtalsregistret.

Kom med tips nu gott folk!

Innan jag får krypa till korset o lämna in bilen. :D
av *pettson*
Problemet är att din beskrivning me kärvheten på ettan o backen, visar på ett fel som kallas draggning. Ingående axeln i lådan kärvar kortfattat. MEN.. ljudet i lådan är OFTAST ett par andra saker, antingen är det ont om växellådsolja eller så är det ett ljud som klassas som *skönhetsfel* det du hör är att lådan skorrar genom att synkringarna svänger i takt med vevaxelns vibrationer. Det går förvisso att bygga bort problemet med en kombination av utbyte av svänghjulet till ett av en annan typ och byte av urtramplager till ett med slavcylinder/urtramplager i ett. MEN ombyggnationen är inte gratis. Ljudet kan förvisso bli bättre om lådan slutar att dragga.
av PDK
Har bytt växellådsolja, o rätt mängd o olja köpt från Bilia.
Då får jag nöja med mig att det är ett ljud som klassas som *skönhetsfel*. :D
Ingen idé o bygga om allt det för en bil som är värd kanske 25000:-. Men den har bara rullat 14500mil.

Plockade bort lite citeringar i tråden/Grammse
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]