Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KjelleZ
Är det någon som vet hur man kollar en visko-koppling på en XC70 (-00), Min bil låter från "viskon" (men stödlagret på viskon e precis bytt)så jag köpte en beg från skroten som va av den gamla modellen (felköp!), den "slirade" om man vred på den åt ena hållet men "högg" om vred åt andra hållet. Jag returnerade den och köpte en beg. visko av rätt typ men den rackarn känns som att den e stum åt alla håll hur man än vrider på medbringarna (har provat i skruvstycket med rörtång) med andra ord så känns det som att den inte slirar alls.... Min fråga är: Hur ska Visko-kopplingen vara slira eller ej :?:
den ska inte slira åt nåt håll iaf! De har ja lärt mig efter att min visco pajade!
Min glappade som tusan emellanåt så de small när man backade och svängde samtidigt!

Om du söker på AWD så är ja ganska inblandad i många trådar angående AWD! :oops: :wink:
Har en egen tråd me om ja minns rätt!
av KjelleZ
Tack för tipset, men det som talar emot är bla. http://850r.dk/tpc/awd%20volvo%20850.pdf som talar om att det finns ett ett frihjul....bla bla. som i min värld borde göra att "viskon" går att vrida åt ett håll, men det kanske är annan "visko" på 850r? men det som talar för att du har rätt är det du säger plus att jag har köpt en visko som enligt skroten fungerar och den är stum (slirar ej).... Jag har ingen aning?

Jag fick höra att man kan "kolla" viskon genom att hissa ena bakhjulet och snurra på det och det skall fungera men gå trögt. Är det någon som vet om det stämmer? ??:-/
Användarvisningsbild
av ketto
precis, de ska gå trögt! Försöker hitta tråden på alla möjliga forum där ja är me och ja VET att de finns nånstans!
Ska fortsätta leta när ja kommer hem från jobbet!
Användarvisningsbild
av ketto
Hittade detta som ja letat efter! :lol:

Provmetod viskokoppling
Se till att viskoenheten håller rumstemperatur.
-Hissa upp vänster eller höger framhjul så att det går fritt.
Övriga hjul ska ha markkontakt.
-Lägg ur växel eller ställ växelväljaren i N-läge.
-Sätt momentnyckel i horisontellt läge på centrummuttern.
Använd momentnyckel med klocka för att kunna avläsa moment.
Obs! Det är viktigt att momentnyckeln pekar in mot hjulcentrum för att ge korrekt värde på momentet.
-Vrid momentnyckeln ett halvt varv (180°) medurs med jämnt moment under 25 sekunder.
-Avläst moment ska överstiga 50 Nm under hela vridningen.
Provningsmetoden förutsätter att alla andra komponenter som ingår i systemet fungerar. Understiger momentet 50 Nm är viskokopplingen utanför specifikation eller skadad. Eller Vinkelväxel skadad.

Frihjulsenhetens funktion
Till Viskokopplingen finns frihjulsenheten kopplad. Den är placerad efter viskokopplingen och har två uppgifter:
-Koppla ur bakhjulsdriften vid bromsning.
-Göra det möjligt att backa med fyrhjulsdrift.
Frihjulsenheten har en ingående och en utgående axel. Axlarna kan kopplas ihop dels via ett frihjul och dels via en centrifugalreglerad kulspärr.
Frihjulsenheten, som är försedd med en automatisk centrifugalreglerad kulspärr, gör det möjligt att backa med fyrhjulsdrift upp till cirka 50 km/h.
Frihjul
-Vid körning framåt kan kraft överföras från ingående axeln via frihjulet till utgående axeln (bakhjulen).
-Vid bromsning kan det hända att bakhjulen roterar fortare än framhjulen. Frihjulet drivs då av utgående axeln åt “fel håll”. Ingen drivkraft kan överföras denna väg eftersom frihjulet släpper. Bakhjulen kan alltså aldrig driva framhjulen och påverka bromsstabiliteten negativt.
-Vid backning drivs frihjulet av ingående axeln åt “fel håll”. Frihjulet släpper och kan inte överföra kraft. Kraft kan då, i vissa fall, i stället överföras via den centrifugalreglerade kulspärren.
Centrifugalreglerad kulspärr
Kulspärren består av:
-Centrifugalvikter i form av kulor
-En fjäderbelastad hylsa med en kulhållare.
Kulhållaren har ramp (sluttande plan) och sex stycken små kulor.
-Invändiga urtag i ingående axeln.
Vid låga hastigheter trycks de små kulorna utåt av rampen och griper in i urtagen i ingående axeln. Kraft kan då överföras via kulorna från ingående axeln.
När hastigheten ökar slungas centrifugalvikterna utåt.
Vid cirka 50 km/h trycker centrifugalvikterna den fjäderbelastade hylsan med kulhållare bakåt. Kulorna frigörs då från ingående axeln och någon kraft kan inte längre överföras via kulspärren.
av KjelleZ
Väldigt mycke tack för hjälpen!! Nu e de bara att smörja upp momentnyckeln och börja jobba :wink:
Användarvisningsbild
av ketto
KjelleZ skrev:Väldigt mycke tack för hjälpen!! Nu e de bara att smörja upp momentnyckeln och börja jobba :wink:
Jepp, lycka till!
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]