Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noggemannen
#267085
Hej!
Jag har ett himla glapp när jag släpper upp kopplingen efter växling, har haft det sen jag köpte den för 1 ½ år sedan men nu går jag lös snart.
Det är svårt att förklara hur det glappar men det känns som bilen åker fram och tillbaks första sekunden efter växling. Fruktansvärt irriterande, har stått ut länge men nu får det vara nog, har inte pengar att lämna in bilen för kontroll
Har bytt växellåds olja, då växlarna var tröga, men ingen skillnad, möjligen liite mindre glapp ett tag efter det.
Kan växellådan ha gjort sitt?

Bilmodell : 855 T5 2.0 -96 ca 19000 mil
av *pettson*
#267112
noggemannen skrev:Hej!
Jag har ett himla glapp när jag släpper upp kopplingen efter växling, har haft det sen jag köpte den för 1 ½ år sedan men nu går jag lös snart.
Det är svårt att förklara hur det glappar men det känns som bilen åker fram och tillbaks första sekunden efter växling. Fruktansvärt irriterande, har stått ut länge men nu får det vara nog, har inte pengar att lämna in bilen för kontroll
Har bytt växellåds olja, då växlarna var tröga, men ingen skillnad, möjligen liite mindre glapp ett tag efter det.
Kan växellådan ha gjort sitt?

Bilmodell : 855 T5 2.0 -96 ca 19000 mil
Om du summerar glappen som kan uppstå så blir det stora glapp totalt.
Menar om lådan ger dej låt säga 4mm i rotationsriktningen totalt. Sen ger innerknutarna 2mm till ytterknutarna 2mm till. Sen ska vi inte glömma att motorfästena rör på sej och ger känslan.. av glapp. Så då har vi 8mm äkta glapp vid framdrivningen och så lägger vi på några cm för motorns egenvridning. Då känns det rejält.
Att byta olja i lådan kan inte reducera några glapp.
En grej som kan kännas som glapp är om urtramplagret kärvar lite på axelröret. Då släpper du upp kopplingen men den segar då på att återgå till ursprungsläget och det brukar kännas som glapp.
av noggemannen
#267140
tack för svar.

övre motorfäste och nån undre motorkudde är bytta.
därför jag funderar på växellådan är att om man kör med rutan ned vevad så hör man ett stort "klick" ljud när man släpper upp kopplingen nånstans i mitten under bilen.
svårt att lokalisera. drivknutarna har jag haft in på kontroll förut och då var dom i "bra begagnat skick" jätte lite glapp men inget som stör funktionen sa dom.

Hur kan man felsöka på bästa sätt om man hissar upp bilen själv?
av *pettson*
#267186
noggemannen skrev:tack för svar.

övre motorfäste och nån undre motorkudde är bytta.
därför jag funderar på växellådan är att om man kör med rutan ned vevad så hör man ett stort "klick" ljud när man släpper upp kopplingen nånstans i mitten under bilen.
svårt att lokalisera. drivknutarna har jag haft in på kontroll förut och då var dom i "bra begagnat skick" jätte lite glapp men inget som stör funktionen sa dom.

Hur kan man felsöka på bästa sätt om man hissar upp bilen själv?
Det finns två klick du kan höra..
1: dreven i lådan börjar röra på sej, troligen är det ingående axelns klick du hör mest.
2: du hör torsionsvridningen i en drivknuts splines ut emot navet. Avhjälpes med lite kopparfett på navets baksida så vridningarna blir ljudlösa.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]