Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ABS-lampan på min 855 glt -97 lyser, och jag har då bara "normala" bromsar. Om jag under färd snabbt slår av och därefter på tändningen, slocknar lampan, och jag har åter fungerande ABS. Ibland funkar ABS-en även efter ett stopp, ibland får jag göra om manövern. A) Vad beror ABS-störningen på? B) Kan det skada kat och lambdasond att snabbt slå av och på tändningen med avslagen gas? (OBS att det rör sig om en 97:a och att jag alltså inte kommer åt felkodsanalyserna under motorhuven som på tidigare modeller)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är inte så mycket att göra utom att kolla felkoder, men du kan ju mäta givarna iaf. Lossa kontaktstycket på styrenheten och mät mellan:

VF: 4 - 11
HF: 3 - 18
VB: 2 - 10
HB: 1 - 17

Ska ligga runt 1 KOhm.

Kolla säkringar med, finns tre stycken till ABS.
av *pettson*
nils- erik ekstrand skrev:ABS-lampan på min 855 glt -97 lyser, och jag har då bara "normala" bromsar. Om jag under färd snabbt slår av och därefter på tändningen, slocknar lampan, och jag har åter fungerande ABS. Ibland funkar ABS-en även efter ett stopp, ibland får jag göra om manövern. A) Vad beror ABS-störningen på? B) Kan det skada kat och lambdasond att snabbt slå av och på tändningen med avslagen gas? (OBS att det rör sig om en 97:a och att jag alltså inte kommer åt felkodsanalyserna under motorhuven som på tidigare modeller)
en grej som snabbt kommer mej till minnes är just tändningslåset.. alltså pucken bakom.. strular den strular din ABS.. har hänt på ett flertal bilar.. värt att mäta upp samtidigt som du rucklar på nyckeln..
För övrigt är det inte skadligt att åka med tänd ABS lampa... det är skadligare att stänga av bilen hastigt..om inte annat för att du blir nästintill totalt bromslös i värsta fall (inget mera vacum)..förvisso efter ett par tramp.. men ändå..
Användarvisningsbild
av Loner
Ett vanligt fel på 850 är ju sönder rostade abs-kransar och glapp i kablaget till ABS-givarna.

/L
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]