Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baddbwoaii
Hej!
Har nyligen köpt denna bil. Och tänkte lämna in på service snart.

Den har rullat 24700mil Och då är det väl dags att byta kamrem, som jag har fått intrycket av är ganska dyrt..

Har själv bytt olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter.

Mina frågor då:
Blir det billigare service om man berättar vad man gjort innan, så det inte blir massa dubbelkontroller och dubbelbyten av diverse delar?

Och vad kostar det egentligen att göra ett kamremsbyte?

Är det även stor prisskillnad på Bilia, volvocertifierade verkstäder och andra mindre firmor ?

tacksam för svar!
av Taxen
Om du vill fortsätta på det som du bytt och annat,så kan du göra det själv.Kolla läckage,lyse.batteri,damasker,bromsklossar o.s.v.Det är det som ingår i den servicen, förutom då också kamrem och luftfilter.Begär pris på kamremsbyte bara,ingen service.Fråga också vad det skall kosta med ny spännrulle också.Pris mellan 2-3000kr beroende på verkstad,bara för kamrem.Byt själv när du ändå håller på :wink: fördelarlock och rotor för det kollar de aldrig vid service.Sen har du en bil under kontroll för en tid framåt :wink:
av baddbwoaii
Taxen

Tack för det beskrivande svaret! Mycket uppskattat :D

Ska kolla bromsarna i helgen, kände nämnligen idag att b.pedalen sjönk väldigt långt innan bromspåverkan kom.. Plus att handbromsen inte tar något längre
Så något vajjsing ere med bromsarna.

thx!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det blir mycket dyrare att inte byta kamrem!

Hel service eller bara kamremsbyte, det blir inte så stor skillnad i arbetstid bara för att man hoppar oljebytet.

Ring runt och kolla pris! Det kan skilja en hel del, du kan nog komma ner i hälften av Bilias timdebitering på en mindre auktoriserad verkstad.
av baddbwoaii
Sparkz skrev:Det blir mycket dyrare att inte byta kamrem!

Hel service eller bara kamremsbyte, det blir inte så stor skillnad i arbetstid bara för att man hoppar oljebytet.
Ujj.. ok ok.. får ta o ringa runt imorgon och kolla på det.

Tackar!
Användarvisningsbild
av ketto
1810 bagis gav ja för kamremsbytet på Hans Persson!
av 854glt
har för mig att Volvo har "Nice price" på äldre modeller, själv betalade jag dryga 3500 för 12000 mila service inkl kamrem, bromskontroll mm.
av baddbwoaii
tack för infon!

trevligt att ha lite priser att gå på..
har inte ringt runt så mycket än, men hör av mig här när jag vet lite. ifall nån annan skulle vara intresserad av det.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]