Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palvi
#245102
Har haft bilen några månader. Varningslampan för motorstyrningssystemt lös när jag köpte den. Läste av felkoden 2-1-2 (ingen eller felaktig signal lambdasond).
Nollade koden och körde vidare. Dock så har den felkoden kommit tillbaka några ggr. Ibland har det gått ca 90 mil innan den tänds igen. Bilen har gått bra hela tiden!
Dock så chippade jag bilen nyligen. Laddet peakar på ca 1,2bar som det ska. Direkt efter chippningen så märker jag att bilen rycker/hugger vid fullgasrepor...när laddet kommer upp över 0,8bar. Som mest på 5:ans växel.
Bilen går som han ska annars... väldigt pigg osv.
Efter en titt på stiften så insåg jag att den går för magert...vita stift med beläggning.Bild Köpte nya, bilen gick ganska så mycket bättre men efter en kontroll av stiften 3 mil senare så ser dom ut så härBild
Har nu bytt:

Bränslefilter
Fördelare
Rotor
Stift
Och problemet kvarstår.
Lambda felkoden får jag väl antagligen för att den går för snålt...den ska väl ge den felkoden då, så lambdan är ju troligtvis ok..men varför går den snålt?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#245167
Mät bränsletrycket, kan ju va som så att membranet i den är dåligt och då får man litye för lågt tryck. Kan ju även vara soppapumpen, att den inte orkar leverera tillräckligt under fullgasreporna.
av sssljo
#245171
Som jag brukar undra, vad misstänker du själv? Du skriver om lambdan, det är ju inte omöjligt. En annan tanke som jag vet att ett annat svenskt bilmärke har problem mé är bränsle kvalité. Har du fyllt på tanken på samma ställe varje gång som varningslampan tänds?
av Palvi
#245237
Marlboroman skrev:Mät bränsletrycket, kan ju va som så att membranet i den är dåligt och då får man litye för lågt tryck. Kan ju även vara soppapumpen, att den inte orkar leverera tillräckligt under fullgasreporna.
Ok, har själv funderar på detta...detta är inget jag gjort tidigare men jag har läst lite om det någon gång. Har för mig att det ska ligga på 3bar och att man kopplar inte en mätare på fuelrailen. Men så vet jag ju inte ens vart fuelrailen sitter så det blir ju inte så enkelt då. Om någon vill förklara närmare hur jag går till väga så blir jag glad. Annars för jag söka lite efter det igen.
Membranet i den...vad är "den" för något?
sssljo skrev:Som jag brukar undra, vad misstänker du själv? Du skriver om lambdan, det är ju inte omöjligt. En annan tanke som jag vet att ett annat svenskt bilmärke har problem mé är bränsle kvalité. Har du fyllt på tanken på samma ställe varje gång som varningslampan tänds?
Som sagt så misstänker jag att den får för mager blandning. Och vad som är orsaken vet jag inte riktigt.
Detta är min vinterbil och jag hade ränkt att försöka hålla konstnaderna nere så gott som går då jag spenderar desto mer på den andra bilen. Hur som helst vill jag inte börja köpa massa olika saker utan att veta att det är dåligt. Utan vänder mig nu till er proffs här för att få lite vägledning på vad jag kan göra för felsökningar.
Jag har tankat på olika ställen. Dom sista tre tankarna (efter chippning) har varit shell v-power annars har jag kört 95 från Jet och uno-x.
Och just jag ang lambdan justera om bräsnleblandningn till hel knasigt om den är lite defekt?
av *pettson*
#245293
2-1-2 koden är lite rolig egentligen. Jag har en 850 T5-94 med splitt ny motor i. Jag har ett 16T agg och GLT kammar samt då chip. Med gamla motorn gick den okej, med nya motorn räcker det inte till. Inga läckor hittade, inget fel på bränsletrycket, tankat på olika ställen, dock med samma resultat. Koden kommer mellan 1 och 50 mil. ALLT då menar jag ALLT är genomgånget. Jag har dels mätt och dels haft förmånen att kunna byta mellan olika saker i jakt på problemet. Jag har även lambdamätare monterad i bilen för att bekräfta koden. Kvar är egentligen att plocka i nya spridarna (som jag inhandlat i trimsyfte) samt att skaffa större massmätarhals. Sen ställa lambdavärdet med bränsletrycket. Tanken var om det var ett styrdon som inte var riktigt korrekt efter 42000 mil. Men inte heller det påverkade. Det påverkade inte heller med chipbyte i min. Så vi får se, ska ta tag i problemet efter ledigheterna igen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#245305
Palvi skrev:
Marlboroman skrev:Mät bränsletrycket, kan ju va som så att membranet i den är dåligt och då får man litye för lågt tryck. Kan ju även vara soppapumpen, att den inte orkar leverera tillräckligt under fullgasreporna.
Ok, har själv funderar på detta...detta är inget jag gjort tidigare men jag har läst lite om det någon gång. Har för mig att det ska ligga på 3bar och att man kopplar inte en mätare på fuelrailen. Men så vet jag ju inte ens vart fuelrailen sitter så det blir ju inte så enkelt då. Om någon vill förklara närmare hur jag går till väga så blir jag glad. Annars för jag söka lite efter det igen.
Membranet i den...vad är "den" för något?
[/quote]

Det ska ligga på 3 bar med motorn avslagen. Fuelrailen röret som spridarna sitter i som går tvärs över insuget. I högra änden på den (om man står framför bilen) så finns en ventil man kopplar in sig på.

Ah, ser att ett ord föll bort :oops: "den" = Bränsletrycksregulatorn
av Palvi
#245411
*pettson* skrev:2-1-2 koden är lite rolig egentligen. Jag har en 850 T5-94 med splitt ny motor i. Jag har ett 16T agg och GLT kammar samt då chip. Med gamla motorn gick den okej, med nya motorn räcker det inte till. Inga läckor hittade, inget fel på bränsletrycket, tankat på olika ställen, dock med samma resultat. Koden kommer mellan 1 och 50 mil. ALLT då menar jag ALLT är genomgånget. Jag har dels mätt och dels haft förmånen att kunna byta mellan olika saker i jakt på problemet. Jag har även lambdamätare monterad i bilen för att bekräfta koden. Kvar är egentligen att plocka i nya spridarna (som jag inhandlat i trimsyfte) samt att skaffa större massmätarhals. Sen ställa lambdavärdet med bränsletrycket. Tanken var om det var ett styrdon som inte var riktigt korrekt efter 42000 mil. Men inte heller det påverkade. Det påverkade inte heller med chipbyte i min. Så vi får se, ska ta tag i problemet efter ledigheterna igen.
Okej, låter rätt jobbigt för dig. Frusterande när man aldrig hittar felet.
Dock antar jag att jag får 2-1-2 (felaktig signal från lambdasond) för att lambdavärdet hämnar utanför gräns, för magert. Fast detta är ju bara vad jag tror. Ikväll stoppar jag nog i org. chipet rengör stiften och kollar hur han går.
Marlboroman skrev: Det ska ligga på 3 bar med motorn avslagen. Fuelrailen röret som spridarna sitter i som går tvärs över insuget. I högra änden på den (om man står framför bilen) så finns en ventil man kopplar in sig på.

Ah, ser att ett ord föll bort :oops: "den" = Bränsletrycksregulatorn
Okej, va bra då skall jag ta ett kik efter den ventilen. Läste i natt om om hur man gjorde på en 745a, har för mig att det var som en lufteventil till ett bilddäck som man kopplade in sig på. Och att det var någon som knepat ihop en mätare med några biltemadelar. Det kan ju va nått kanske..
av Palvi
#264236
Då jag inte är så snabb av mig så kvarstår mitt problem. Jag har inte mätt upp soppa trycket än. Detta pga. att jag inte riktigt vet hur jag skall gå till väga. Jag har lokaliserat ventilen på fuelrailen i alla fall. Sen skall man väl ha en manometer?
Hur som helst. kör med orgnal chip Bilen går bra. Kanske att stiften är något vita.

Besiktning är gjord med en tvåa på avgasvärden. Se värden: http://pici.se/357715/

Idag köpte jag en lambdasond. Blir körförbud på bilen på tisdag så nått måste jag ju chansa på innan återbesiktning. Just lambdavärdet var ju precis innanför gräns. Men hc och co var ju åt pipan.
Min fundering nu. Kan en taskig lambdasond ge dessa värden??

Eller är det bortkastat att slänga på den och hoppas på en prickfri återbesiktning?
Jag får ju trots allt koden 2-1-2 felaktig/ingen signal lambdasond lite då och då. Nu är det mer än 100mil sedan lampan tändes. Men när jag kollade idag så fanns felkoden 2-1-2 ändå.

Försöke byta sonden idag. Hade ju t.o.m en lambdahylsa. Men det satt så in i helvete och till slut slant det runt. Så nu är den lite rundad. Tror att det var hylsan som vidga sig lite. Ska låna en ringnyckel och försöka igen i helgen.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]