Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Som rubriken lyder så läckte min motor olja ifrån båda packboxarna på kamaxeln. Jag öppnade och kollade vad som läckte såg då att packboxarna hade tryckts ut en bit ifrån ursprungsstället. Jag bytte båda två, men min fundering är, jag har nyligen gjort rent vevhusventilationen och en utav slangarna som går bak till insugsröret(bredvid turbon) gick det inte att blåsa igenom så jag bytte den. Kan detta har gjort så att packboxarna har gått sönder eftersom det har blvit tryck i motorn?
Innan jag gjorde rent vevhusventilationen så rykte det även ur oljesticks röret. Efter rengöringen av vevhusventilationen så är det ett lätt sug där istället (som jag tror det ska vara?). Vid rengöringen råkade jag även förstöra oljestickan så nu har jag akutlöst det med att plugga hålet spelar det någon roll om jag gör det eller inte?

MVH Martin

Bilen är en volvo v70xc cross country -98.
ok kan ju hända att jag hade lite för mycke olja i den också pga oljestickan va paj. Men nu har det ju runne ut så pass mycket pga trasiga packboxarna. Är det något annat man borde byta bilen har gått 31000mil. tänkte på bla tändkablarna och rotor mm?
Allmän service bör du alltid göra för att bilen ska må så bra som möjligt finns många saker som bör bytas/kontrolleras skaffa en reparationshandbok där står det vid vilka serviceintervaller olika delar ska bytas/kontroleras :wink:

Kanske finns på forumet om du söker :-)-)
martinu skrev:Jag har kollat men det finns ingen haynes bok till v70xc eller?
Den till V70 duger, mycket som är likt på bilarna :wink:
Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]