Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det nån som kan hjälpa mig med mitt larmfel, monterade dit motorvärmare samt ett komplet kabelsats därtill,ställde dit cupefläkten och kopplade på larmet, gick 5 min sen började den larm slog av larmet så den var olarmad men började larma i allafall efter en stund fast den var olarmad.

Vad kan det vara?

Är en v70r 98

Tacksam för alla svar
av Ubbe
Jag vet inte vad för larm du har, men jag vet att vissa larm har en inställningsmöjlighet att larmet ska aktiveras (INTE gå igång) om man t.ex. skulle glömma att aktivera det efter att man har låst bilen.

Varför det sedan går igång har jag ingen aning om, det enda jag kan tänka mig är att om du har en glaskrossensor reagerar den väl på ljud? om det nu kan vara så att kupevärmaren ger ifrån sig ett ljud som den reagerar på. (Detta sista var bara en ren gissning, någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar)
Användarvisningsbild
av eldaria
Jag har samma problem.

Det verkar som om dom sensorerna som sitter inne i bilen, känner av antingen värmen eller turbulensen som kupé värmaren orsakar.
Mitt alarm går igång efter bara 15-20 sekunder, så när jag använder värmaren ja då blir bilen låst med nyckel och inte med alarm knapp.

Jag vet att om jag har fönstret lite nerrullat med alarmet aktiverat, så går den igång om det kommer lite vind, eller om man stikker in handen i bilen, så den har nån slags rörelse sensor.
av Claze
Kan man ställa känsligheten på sensorerna eller skall dom bytas mot mindre känsliga, skall prova att ställa kupefläkten bak i bilen få se om det larmar då.
Användarvisningsbild
av eldaria
Jag har provat at flytta runt på värmaren, jag hadde den först på hatt hyllan bak, men det funkade inte, sen flyttade jag den til kolvet på passagerar sidan, men den tjuter fortfaranade.
Så jag gav upp och låser med nycklen när jag har värmaren satt till.

Men jag läste ditt inlägg lite noggrannare, och det verkar inte som om du har helt samma problem som jag.
Går ditt alarm igång bara vid at ha värmaren inkopplad, eller när den går igång?
För med min så är det när den går igång med at värma bilen.

Var försiktig med at placera den bak i bilen, jag kom i tanke om senare att det var ett mycket dåligt ställe at placera min värmare på hatt hyllan, med tanke om at vid en krock, så blir den ju till en projectil som kommer farande.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]