Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av X1
#25255
Omega 917 PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ”
Smart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utan
demontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir.
Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etc
Mix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljan
Tätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor...

Är detta en produkt som man vågar hälla i motorn om man har en packbox som läcker?, och om man gör det finns det ngr följdfel som kan dyka upp :(
av *pettson*
#25268
X1 skrev:Omega 917 PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ”
Smart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utan
demontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir.
Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etc
Mix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljan
Tätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor...

Är detta en produkt som man vågar hälla i motorn om man har en packbox som läcker?, och om man gör det finns det ngr följdfel som kan dyka upp :(
det finns inga genvägar... packboxbytet gäller...packboxarna blir såriga i tätningsytan låångt innan dom blir hårda..
av Arne
#25527
Kan vara ett billigt alternativ för ex. tätning av läckande styrservo som är dyrt att fixa, men till en motor för långvarig hållbarhet är det nog ingen permanent lösning.
Tänk på att rengöra vevhusventilationen också då du byter packboxen i vevaxeln så inte felet upprepas, för det kan nämligen vara orsaken till oljeläckaget.
av JH
#25913
Arne skrev:Kan vara ett billigt alternativ för ex. tätning av läckande styrservo som är dyrt att fixa, men till en motor för långvarig hållbarhet är det nog ingen permanent lösning.
Så att pumpen, mm slits mer/pajar...?
av *pettson*
#25935
JH skrev:
Arne skrev:Kan vara ett billigt alternativ för ex. tätning av läckande styrservo som är dyrt att fixa, men till en motor för långvarig hållbarhet är det nog ingen permanent lösning.
Så att pumpen, mm slits mer/pajar...?
nejdå det påverkar nog inte mekaniskt.. på så sätt..
men problemet med volvos packboxar är att dom är utslitna utifrån av damm och annat skräp..inifrån är dom välsmorda.. Så.. sårytan kommer aldrig i kontakt med detta undermedel... och inte vore det bra heller att mjuka upp packboxarna eftersom dom blir instabila då istället..med dålig styrsel som följd..
Detta gummimjuknings medel är till för att hålla gummipackningar mjuka när dom fungerar som tätningar mellan två ytor.. det är EGENTLIGEN inte till för packboxar.. men nån har sett en ny nisch och säljer det till ännu en ny sak.. som det inte heller fungerar tillförlitligt till...
Nya packboxarna har ju en filt tätning på utsidan för att komma till rätta med problemet..
OFTA är även kopplingen sliten när det är dags för packboxen..
det MINSTA som ska bytas är urtrampningslager samt packbox...
det normalaste och mest ekonomiska i längden är packboxen och en komplett kopplings sats..
Har man automat passar man på att byta tätningen mot turbinen när man ändå är där och rotar.. mertiden är ca 15 min och delarna runt 40 spänn.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]