Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag sökt som f-n efter en lösning på kallstartproblemet med tdi-motorn. Jag har hittat många trådar om problem men det verkar inte som att någon har hittat en lösning, iaf inte skrivit ner den här i forumet...

Jag har då en V70 TDI -97 som är väldigt svårstartad vid minusgrader. Med motorvärmaren ikopplad en timme snurrar den igång bra men utan så tänder den till för att sedan dö. Det spelar ingen roll hur många gånger jag glödar, samma sak, den tänder till men stannar. När den väl startar kommer det ett rejält moln som är gråblåsvartaktigt till färgen och luktar rådiesel. Min slutsats med det molnet är att den får bränsle men inte glödar som den ska alt. dåligt komp. Det låter som att startmotorn motar ungefär lika kall som varm, något mer vid kall motor (beror väl på större motstånd med kall olja). Så jag tror inte att det är dåligt komp, har dock inte kollat kompen. Nivån på oljestickan är konstant mellan bytena, 1000 mil mellan byte.

Saker som är gjorda/bytta = Pumpjustering, Kollat spänning till stiften, Bytt stift, Bytt glödrelä, Bytt tempsensor för motorstyrning.
Senast redigerad av 1 marXtrom, redigerad totalt 0 gånger.
låter som dåliga glödstift. på den där motorn är det vanliga glödstift. så det är bara att mäta motståndet & mäta om du har ström till dom.
sen så har ju pumpinställningen viss inverkan (man ska göra dynamisk inställning vid varje service om jag mins rätt, eller var det varennen service?)
Började kolla hur länge sen det var jag gjorde pumpinställningen och det var ca 3500 mil sedan!! :shock:
Oj vad milen går fort. :P

Jag fick en akuttid på volvoverkstaden igår och fick den justerad, den stod ganska galet.

Provade starta imorse i -6 grader och den small igång direkt, så det var nog felet på min. :-)-)
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]