Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ecke38
Hej!
Jaha då har man varit på Volvo och kollat felkoderna.SensorenHöger bak var det visst.
Det gick visst inte bara byta på en sida,man måste visst byta båda plus kablaget också till en kostnad av 2800kr med material.
Abs lampan lyser ca 50% av tiden när man kör..
Går det inte att fixa till själv på nåt sätt?
Bilen är en 855GLT-97.
Eller är det bara att slanta upp reparationen..
MVH/Erik
av *pettson*
Ecke38 skrev:Hej!
Jaha då har man varit på Volvo och kollat felkoderna.SensorenHöger bak var det visst.
Det gick visst inte bara byta på en sida,man måste visst byta båda plus kablaget också till en kostnad av 2800kr med material.
Abs lampan lyser ca 50% av tiden när man kör..
Går det inte att fixa till själv på nåt sätt?
Bilen är en 855GLT-97.
Eller är det bara att slanta upp reparationen..
MVH/Erik
Tja det finns väl inget som säger att det är sensorn? Det kan väl vara kablagefel och ett sånt går ju att åtgärda. MEN jag vet inte hur dina kunskaper är i felsökning på elektronik?
Användarvisningsbild
av emwtur
Gjorde samma på min 850 före jul !
tror jag gav 1100 för sensorerna på ad-center.
under främre luckan i bagagerummet finns en gul kontakt med fyra stift.
där kopplas sensorerna bak in - ta loss den och mät resistansen i respektive sensor.
på min låg den på ca 1000 ohm om jag minns rätt - men det viktiga är att det inte är avbrott i någon av dom.

Bytet är ganska rättfram. man får riva bromsarna på båda sidorna bak. lossa och knacka ut sensorerna. sedan lossar man kontakten inne under luckan ,
plockar isär kontakten , knyter ett snöre i en av kontakterna och drar ner sladdarna förbi tanken och lossar snöret
sedan noterar man hur sladdarna sitter i den nya sensor kontakten , tar isär den och fixerar sladdarna vid snöret under bilen - sen kan man ömsom putta lite och dra lite och få upp kontakterna förbi tanken upp i bagageluckan.
sedan är det bara att rengöra i fästet och montera sensorerna, montera ihop kontakten med kablarna enligt dina noteringar och sätta ihop bromsarna igen.

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
det är lurigt om du inte har ett konstant fel. på just din bil är risken stor att det är internt fel i styrenheten.
men om du kan mäta dig fram till ett fel på givaren så är du säker på att det är den.

bytet är enkelt & det går at byta bara en (men det går bara att köpa en sats om 2) självklart blir det givara & kablage så detta är en enhet, allt är ju samangjutet.

Har vid flera tillfällen under åren st&[…]

Hej har ett fel på min volvo v70n 2007, 2.4 […]

Har just byttat på min..1400kr, köbte f[…]

I Vida så kan jag nollställa adaptionen[…]