Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loggen
Har en v70 xc årsm 1999. Tankmätaren går bara upp en liten bit, Strax över reserven. Någon som haft liknande problem? Hur börja felsökning tro. Ta ner panelen kolla mätaren? kontakter, motstånd?

Börja vid tankarmaturen?, Någon som vet var jordningen sitter? Hur kommer man bäst åt tanken? Finns det några kontakter - kablar vid tankstället?

Någon kunnig?

MVH

Tomas Tibro
Användarvisningsbild
av CarMan
de fyrhjulsdrivna är lite knapgare, dels är det 2 tankmätare o sen är systemet inte byggt för 2 mätare från början så det är lite konstigt kopplat. sen så sitter mätarna sill så att man inte komer åt dom utan att lätta ned tanken, vilket man inte heller kan göra gör bakaxeln är ivägen...

men du kommer åt kontaktstyckena till amaturerna uppe i bilen under främre golvet i bagaget. bär borde du kunna mäta resistansen hoss mätarna (alla kablar är tyver vita)
av Loggen
Tack för snabbt svar :-)

HaHa,, ja verkar vara lite trångt runt tanken. Hittade en inspektionslucka i bagaget där kablarna går ner mot tanken. Såg dock inga kontakter,, mycket trångt. Två tankmätare säger du. Färddatorn som talar om hur långt drivm räcker fungerar,,, Hänger de ihop tro? Får kanske köra med den mätmetoden. Låter lite väl krångligt att lossa tank och annat. Du tror mätaren är hel?

MVH

Tomas
Användarvisningsbild
av CarMan
man får ohm mäta o se om felet ligger i givarna eller mätaren
av joakiml
När jag köpte min xc 70 -98 häromdan så var tankmätaren defekt, sen köpte jag nytt batteri och nu fungerar den. Testa om det hjälper med att ta bort ena batteripolen.
av Loggen
joakiml skrev:När jag köpte min xc 70 -98 häromdan så var tankmätaren defekt, sen köpte jag nytt batteri och nu fungerar den. Testa om det hjälper med att ta bort ena batteripolen.

Ska absolut prova i morgon. Såg inlägget lite för sent på natten :-)

Tack för tipset,, hur det än går.

/Tomas
av Loggen
Har bytt till ett nytt volvobatteri 60 amp. Det satt ett startbatteri 62 amp i bilen. Tyvärr orka inte mätaren upp mer än till strax ovanför reserven trots bytet. Konstigt nog så blev det bara streck i färddatorn,, där det talar om hur många mil som är kvar på bilens bränsle. Hoppas detta inte hänger ihop med bränslemätarfelet. Färddatorn hoppar säkert igång igen efter lite körning. Kanske blir så när bilen varit strömlös en natt.

Börjar nog med att lossa instrumentpanelen på fredag då jag är ledig. Kanske något glapp/fel med mätaren. Mäter upp den först :-)
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]