Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av historyx
Märkte idag när jag var ute å kört en bit att min vänstra fjädring bak knarrade vid mintsa gupp, stannade och gungade bilen å den knarrar ganska duktigt, låter som fjädrarna, har hört det någon gång tidigare vid enstaka tillfällen, men nu låter det konstant, är det Övre stötdämparfästet som är dåligt? eller vad kan det annars vara?

har även ett distinkt halvt metaliskt klonk i höger fram när fjädringen slår ut fort och hårt, inte annars, har bytt krängnings stagen men ljudert är kvar, tips vore trevligt :)

Är en v70 t5 -99
Användarvisningsbild
av mrEasywin
historyx skrev:Märkte idag när jag var ute å kört en bit att min vänstra fjädring bak knarrade vid mintsa gupp, stannade och gungade bilen å den knarrar ganska duktigt, låter som fjädrarna, har hört det någon gång tidigare vid enstaka tillfällen, men nu låter det konstant, är det Övre stötdämparfästet som är dåligt? eller vad kan det annars vara?

har även ett distinkt halvt metaliskt klonk i höger fram när fjädringen slår ut fort och hårt, inte annars, har bytt krängnings stagen men ljudert är kvar, tips vore trevligt :)

Är en v70 t5 -99
För mig räckte det inte med att byta stötdämparfästet, det slutade klonka men knarret var kvar. Lösningen var då för mig att smörja upp öglan som baksäteslåset(det man öppnar för att kunna fälla sätet...) ligger an mot. Jag använde CRC White Lithium Grease och det har varit tyst sedan dess.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]