Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kupebelysningen, fläkt, stereo och halvljusen är släckta i cirka 10-20 sekunder efter start av V70-00... (av modell 97-00). Så länge dessa är släckta så lyser ochså SRS lampan men slocknar när strömmen kommer åter...

Det händer inte vid varje start men jag upplever att det alltid händer efter bilen stått ett tag.

(Har bytt batteri och generator men felet kvarstår... Det gamla batteriet var 8 år och behövdes bytas och vid kontroll av generator så var en av släpringarna slut så jag valde att byta för att slippa bli stående i vinter...)

Just nu är jag ganska rådlös. Jag har försökt scanna detta forum men hittar inget liknande fel... Har någon ett förslag hur jag går vidare?
Det lät rimligt att det skulle vara glapp i tändningslåset men det verkar inte vara det... Det spelar ingen roll om
jag rör i nyckeln under själva "strömbortfallet". Det har även inträffat att "strömbortfallet" kommit 5-6 sekunder efter start och sedan är strömmen borta i en 10-20 sekunder... Det känns inte som ett glappfel eftersom strömmen verkar komma tillbaka med en bra precision.. Jag tror jag skall klocka in den så ni får tiden...Tack för alla förslag.
Så var startkontakten bytt... Och ingen skillnad. Felet kvarstår... Det dröjer lite olika länge efter start innan
strömmen kommer... Halvljuset lyser, SRS lampan lyser men allt i kupen (fläkt, instrumentbelysning, stereo) är bortkopplat, men så efter en stund så kommer strömmen igen... Startar jag om bilen direkt så uppstår inte felet... (Och det är inte laddningen, generator och batteri är bytta...)... Någon som har en kreativ ide?
Jag har nu testat att läsa felkoder med ELM327 men den verkar ju bara kunna läsa ut motorfelkoder... och inga felkoder finns lagrade. Jag har även konstaterat att felet uppstår oavsett om jag startar motorn eller ej... Jag trodde symptomen uppstod efter motorstart men det kommer alltså även om man sätter i nyckeln, vrider till normalt tändläge men man startar inte motorn. Efter några sekunder dör kupebelysningen fläkt och stereo och efter 15-45 sekunder så kommer strömmen tillbaka... Jag börjar fundera om det har något med CAN-bussen att göra?
Efter månader så är nu det hela löst... Felet blev lite värre när det blev kallare ute, ibland dröjde det uppskattningsvis upp till 2 minuter innan instrumentbelysning, stereo och fläkt gick igång... Det var det vänstra. av de två reläerna, monterade till vänster i säkringsboxen som var slitet. Reläet har vit märkning 509 och volvo artikelnummer 94944424.

Jag hoppas detta kan hjälpa någon fler med liknande fel; det var ett relä som var glapp men jag fick ingen indikation på att det var ett glapp, d.v.s. spänningsfall, spänningsbortfall under färd eller liknande. Det var som en strömmen var bruten 10-20 sekunder vid start och sedan så startade allt upp. Allt eftersom tiden gick (och det blev kallare ute) så blev tiden längre och längre... upp till 1 minut var inte ovanligt. Förmodligen så är det så att den glappa reläkontakten fungerar som en bi metall, d.v.s den dåliga kontakten gör att tungan på reläet värms upp och sedan böjer sig den så det blir bättre kontakt. Felet var mest markant när det var kallt ute (när bilen hade stått över natten).
av *pettson*
pgumea skrev:Efter månader så är nu det hela löst... Felet blev lite värre när det blev kallare ute, ibland dröjde det uppskattningsvis upp till 2 minuter innan instrumentbelysning, stereo och fläkt gick igång... Det var det vänstra. av de två reläerna, monterade till vänster i säkringsboxen som var slitet. Reläet har vit märkning 509 och volvo artikelnummer 94944424.

Jag hoppas detta kan hjälpa någon fler med liknande fel; det var ett relä som var glapp men jag fick ingen indikation på att det var ett glapp, d.v.s. spänningsfall, spänningsbortfall under färd eller liknande. Det var som en strömmen var bruten 10-20 sekunder vid start och sedan så startade allt upp. Allt eftersom tiden gick (och det blev kallare ute) så blev tiden längre och längre... upp till 1 minut var inte ovanligt. Förmodligen så är det så att den glappa reläkontakten fungerar som en bi metall, d.v.s den dåliga kontakten gör att tungan på reläet värms upp och sedan böjer sig den så det blir bättre kontakt. Felet var mest markant när det var kallt ute (när bilen hade stått över natten).
Satsar mera på att en av reläets lödningar spruckit. När tillräckligt mycket effekt ändå krupit över och värmt lödningen så sluts sprickan tillräckligt för att upprätthålla spänningen i bilen igen. När det blir kallt delar sprickan på sej igen. Hursomhelst så var reläet problemet. Nåt att komma ihåg.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]