Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MikaelD
Jag har problem med bromsarna bak på min V70 -99 (framförallt på höger sida) då det luktar lite bränt/varm broms när jag har kört någon mil, bilen skall in på översyn av bromsarna på verkstad 13 januari då jag inte hinner ta det själv just nu, men det jag funderar över är om ett dåligt hjullager kan lukta bränt eller om jag helt kan sikta in mig på att det är bromsarna som jag tror. Detta är som sagt bara en tanke som slog mig. Tacksam för svar.

/Mikael
av Uninium
Kärvade bromsar bak är ett vanligt problem på dessa bilar,850n som jag hade förr strulade på ena sidan med resultatet att det blev varmt och luktade satan.
Vart tom så varmt att det nästan slog ut bromssystemet 1gång då oljan kokade av värmen :)

Antingen byta ok eller smörja upp.

Att det skulle vara lagret tvivlar jag starkt på.
av sssljo
Tror att du efter en kort sträcka bara kan kontrollera värmen på bromsskivorna bak,är den högra riktigt varm så är det nog där du har problemet. Jag tror inte att lager märks på värme utan det märks på haveri. Låter illa.
Användarvisningsbild
av MikaelD
Nu är det fixat med bakbromsarna. Vänster sida gick lätt att få bort skivan och såg att belägget hade börjat att lossa i limningen så det var nog tur att jag gjorde det nu, beläggen var inte speciellt slitna dock. Så jag fick ta cykeln ner till Mekonomen (tur att del ligger nära) och införskaffa nya handbromsbelägg samt monteringssats. När det hjulet var ordnar så skulle jag gå på höger hjul men i samband med detta gick lampan till strålkastaren så jag fick sitta i halvmörker i det kalla garaget. Till råga på eländet fick jag inte bort skivan då den satt fast och när den väl lossnat satt handbromsbackarna mot skivan så det tog nog ca 1 timme att få bort skiten (dessutom gick en del av den gamla monteringssatsen sönder så jag var tvungen att få bort skivan). Sedan gick det dock bra och nu har bilen nya handbromsbelägg och det luktar inget bränt längre vid körning, skall bara spänna handbromsvajern mer. Allt som allt tog det 6 hela timmar men å andra sidan kan jag avboka verkstadsbesöket på tisdag och har därmed tjänat en del pengar. Nästa projekt blir att byta bromsskivor och belägg bak då de börjar att gå på sista versen.

Känner mig stolt över att ha fixat det.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]