Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har en 855GLT -93 och undrar för det första vilket instrumenthus jag har, båda vägmätarna sitter ihop under hastighetsmätare. Just detta skiljer väl fabrikaten åt va, att vägmätarna sitter olika!??
Anledningen till att jag undrar är att jag vill montera en färddator. Vad jag läst mig till så behöver jag en extra kabelmatta ifall man ska montera en nyare färddator i ett äldre hus, allt beroende på vilket fabrikat man har på instrumenthuset, rätt!??
Till vilket fabrikat behöver man då detta extra kablage, eller det gäller båda när det är en nyare färddator!?
Sen undrar jag om de nyare instrumenthusen passar bolt on i min -93a, eller hur fungerar det med kontakter och hastighetsgivare osv!?
Tänkte om man beslutade sig för att hänga dit ett komplett hur med färddator.
av Mackansglt
Du har ett VDO instrument, det är det du måste ha för en färddator.
Tror nog att ett 94-95 instrument passar "bolt on" så att säga.
Däremot kan du inte använda ett 96-97 eller S/V70 97-00 instrument pga. att då kommer inte hastighetsmätaren att fungera.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Tack!
Om det nu är ett VDO instrumenthus jag har, behöver jag då denna extra kabelbit för att kunna koppla in en färddator? Eller det handlar inte om fabrikatet utan om olika årsmodeller så att säga!?
Jag har en smal brun (eller grå) kontakt till klocka/termometer som sitter där nu.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Tack!
Men själva skruvandet är ju inga problem utan det är ju det här med kontakterna och hur pass kompatibla delarna är sinsemellan som gäckar mig, vill ju inte köpa på mig delar som jag inte kan montera sen.
Användarvisningsbild
av B4B
Vad jag kan förstå så behövdes det inga extra kablar till monteringen i den länk jag refererade till.
Användarvisningsbild
av Hilmer
B4B skrev:Vad jag kan förstå så behövdes det inga extra kablar till monteringen i den länk jag refererade till.
Det har du alldeles rätt i, men jag har ju för mig att min kontakt ser annorlunda ut!?
Kanske är det inte samma kontakt på alla trots att det är samma fabrikat, skiljer kanske på vilken årgång det är!? :???:
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]