- tis 06 jan 2009, 14:58
Hej! Har köpt en s70 med Glt motorn på 165 hk, årsm 1999. Det jag undrar är vilka uppgraderingar volvo gjorde med just denna motorn. 1998 hade GLT:n 170 hk och har hängt med i samma utförande sen 850:n kom 1992. 1999 gjorde man en uppgradering av GLT motorn till 165 hk, men vad som gjordes har jag inte hittat någon info om. Senare under året släppte ju volvo den nya generationen 5:or som kallades RN motorer vilka innebar bla. lägre förbrukning, minskad friktion, bättre vridmoment, tystare gång m.m. Dessa rn motorer var också på 170 hk enligt volvo. Vad volvo gjorde med 165 hk motorn är dock oklart för mig. Utseende mässigt ser den ut som RN motorn (som kom först i s80:n), kortfattat mer plast upptill, lite rundad form och det härliga 20 valve emblemet är borta. Klart är iallafall att 165 hk motorn var snålare och piggare än tidigare GLT motorer. Är det rent av samma motor som rn motorn men volvo ville lägga fokus på de nya motorerna i och med introduktionen av s80 med 5:or? Har någon mer info så är jag tacksam.
Mvh Emil
Mvh Emil