Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
det började i morse när jag skulle iväg till stan, då gick det ej att varva upp bilen, den gick på max ca 2500varv och kollade man bensinförbruknings mätarn på färddatorn så registrerade den även också ca 30% gas även fast jag hade plattan i botten, hände ingenting alltså! bilen gick lika dant med 30% gas som 100% gas. vad kan ha hänt?
det blev något bättre när jag stängt av bilen och efter att ha handlat startat och åkt hem.
av *pettson*
noggemannen skrev:Hej!
det började i morse när jag skulle iväg till stan, då gick det ej att varva upp bilen, den gick på max ca 2500varv och kollade man bensinförbruknings mätarn på färddatorn så registrerade den även också ca 30% gas även fast jag hade plattan i botten, hände ingenting alltså! bilen gick lika dant med 30% gas som 100% gas. vad kan ha hänt?
det blev något bättre när jag stängt av bilen och efter att ha handlat startat och åkt hem.
Får man gissa att du hade minusgrader imorse och har haft lite mildare innan? För det låter exakt som ett fall av frusen intercooler. Det har helt enkelt bildats iskristaller i intercoolern som täpper till den, absolut inte nåt ovanligt isåfall. Låt bilen gå helt varm på tomgång, såpass varm att KYLAREN blir varm o se om det släpper. Alternativt så ställer du den i varmgarage några timmar. Enkel åtgärd finns om det nu är så att det här hjälper.
tack ska du ha, ska testa idag, jag hade som vanlig motorn på tomgång 2-3min inann jag åker iväg när det är minus grader men det hjälper inte att få kylarn varm.
dagen innan var det 17 minus och dagen till ära då den inte gick så bra var det 7minus.
av *pettson*
noggemannen skrev:tack ska du ha, ska testa idag, jag hade som vanlig motorn på tomgång 2-3min inann jag åker iväg när det är minus grader men det hjälper inte att få kylarn varm.
dagen innan var det 17 minus och dagen till ära då den inte gick så bra var det 7minus.
Som sagt ta en kontroll. Hjälper det så finns det en utmärkt billig åtgärd att ta till som säkerställer att det aldrig händer igen.
av *pettson*
noggemannen skrev:Idag gick den prima igen, så det var nog högst troligt det du sa. vad kan man göra för att det ej ska hända igen?
Jag har anvisningar om hur man ska borra ett hål i botten av intercoolern. Där monter man en nippel. Nippeln som stäms av längdmässigt, gör att det blir ett högre mottryck i hålet vid ladd så att man inte blöder bort så mycket laddtryck. Medans man kör med lite lite ladd så läcker det ut lite lite luft där. Den gör att intercoolern dräneras på fukt och olja. Metoden är volvos egen.
mailar du mej så skickar jag en komplett anvisning. Det är nämligen viktigt att inte borra fel, då blir det nämligen ett intercoolerbyte.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]