Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett sånt extremt tryck i mitt kylarsystem.

När man har kört en bit och öppnar locket för att kolla kylarvattnet pysser det länge riktigt länge.
Och ibland börjar det rinna över vatten.
Det är ett sånt pass bra tryck att det trycker och läcker ut vid kylarslangarna,
Vattnet försvinner ifrån kylarsystemet, Får fylla på ca en gång i veckan.
Finns det något som styr trycket?

Alla förslag e välkomna!

Det är ingen vatten i oljan, Och det går fint i motorn, och tempen är som den ska.
Och gälde en volvo 850 Glt -94
Om jag kör vanligt i kanske en vecka och sedan kollar i behållaren så fattas det vatten där. Ganska mycket faktiskt.

Skulle jag köra en sväng någon mil och sedan öppna behållaren när motorn är varm så skulle det va "cp" tryck i behållaren och ibland rinna över massa vatten.
Ibland så ser man att behållaren är tom. Öppnar man den då så pyser det massor och ibland så kommer vattnet lixom upp i behållaren igen och rinner över.

Ibland pyser det bara till en gång och allt e som vanligt!

Brukar va lite vatten i fram under kylet. Precis som att den trycker ut vatten där vid slangklämman till kylet/kylarslangen)

Vad kan hjälpa?
Motorcement?
Kylartätning? eller är allt sånt kört?
Tycker bara att den går så bra i motorn och allt känns lite konstigt att packningen skulle va kass.

mvh Jonas
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Om jag kör vanligt i kanske en vecka och sedan kollar i behållaren så fattas det vatten där. Ganska mycket faktiskt.

Skulle jag köra en sväng någon mil och sedan öppna behållaren när motorn är varm så skulle det va "cp" tryck i behållaren och ibland rinna över massa vatten.
Ibland så ser man att behållaren är tom. Öppnar man den då så pyser det massor och ibland så kommer vattnet lixom upp i behållaren igen och rinner över.

Ibland pyser det bara till en gång och allt e som vanligt!

Brukar va lite vatten i fram under kylet. Precis som att den trycker ut vatten där vid slangklämman till kylet/kylarslangen)

Vad kan hjälpa?
Motorcement?
Kylartätning? eller är allt sånt kört?
Tycker bara att den går så bra i motorn och allt känns lite konstigt att packningen skulle va kass.

mvh Jonas
Nummer ett är: ALLA 850s har slutna kylsystem, det gör att motorns vatten SKA stå under tryck. Därför ska man INTE öppna locket när bilen är varm. Det kan resultera i brännskador, det resulterar även i att din mätning av vätskenivån blir totalt felaktig eftersom vätska sväller vid värme. Kontrollera ENDAST när bilen är kall och står plant, då ska den stå mellan min/max på behållaren, inte över.. inte under. Det står även i din handbok i bilen. I övrigt är det absolut vanligaste som finns i en 850 att locket är lite sprucket eller otätt och därmed försvinner det vatten ur motorn. Ju mera vatten som försvinner ju mera ånga kan det bli då det blir mera plats för ångan, motorns vätska kokar även om du kört hårt, trots att det alltså inte är fel på den om systemet är otätt. Din bil jobbar på en temp mellan 92-103 grader och den kokar inte förräns vid ca 130 grader förutsatt att du använder glykol och som sagt har ett tätt system. Skippar vi tätheten med sprickor eller annat som att t.ex öppna locket så kokar vanligt vatten vid 100grader. Vatten kan försvinna som sagt genom locket, inte allt för sällan via kylargavlarna eller vid slangen som sitter in i toppen ovanför växellådan (brukar sällan vara ordentligt dragen).
Om bilen nu i övrigt går utmärkt så
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]