Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corbendallas
Hallå!
Passade på att byta bil som julklapp o råkade hitta en schysst 850 1993a. Allting verkar funka kanon ända tills jag gav mig själv en GPS i julklapp (Måste ju ha NÅT paket under granen.)

Hursomhelst så ger 12-voltsuttaget ingen ström. Jag har testat att mäta lite o får inte fram ett "jota". Cigtändaren verkar inte funka heller. Dock lyser den gröna lampan runt själva uttaget så säkringen lär ju funka.

Så frågan är, kan det vara själva "hylsan" som är kass? Den ser lite så, småärjad ut.
Har testat att röja lite i hålet med en nyckel men det hjälpte inte. Ska se om jag har nåt vettigare att ta med så det inte bara är ett enkelt kontaktfel.

Andra tips? Såg det sitter två torxskruvar i panelen. Är det bara att skruva loss dem o sen få själva panelen i handen så man kan mäta direkt på kablarna kanske? Är det enkelt att bara byta den där kontakten liksom?

Vill ju ha ström till GPSen nu ju.

Tacksam för tips.

Mvh
Thomas
av *pettson*
Den gröna ringen går på belysningen. Det gör INTE tändaren. Du kontrollerar enklast genom att sticka ned en mätpinne i botten och en mätpinne mot sidan. Om du rotat med en nyckel ända ned i botten så har du troligen själv kortslutit det hela ordentligt.
Användarvisningsbild
av emwtur
1 kolla säkringen !
2 det går att ta bort panelen som uttaget sitter i med dom två torx som sitter mot växelspaken. dock - kablarna under är väldigt korta. och kan vara jobbiga att får dit, jag skulle bara lyft panelen så mycket att du kan se att båda sladdarna sitter fast i kontaktstiften på uttaget !
3 den gröna ringen har inget med strömmen i uttaget att göra, den är kopplad till instrument belysningen.
( pettson skrev ungefär samma ovan men det blev nog lite "felquotat" )

/emwtur
pettsons citering är numera tillrättad :wink: /grammse
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]