Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roblon
hej alla kunniga

Har problem med mitt abs system.
Lampan lyste av och till under hösten och jag åkte till en verkstad och kollade felkoderna som sa att givare vänster bak ej kontakt eller liknande. Vet ej vilken felkod jag fick. Trodde då att givarn var kass eller skitig så jag lossade den och såg att det var alldeles skitig/rostig och att plastringen runt var sprucken. Bytte då båda givarna bak men lampan lyste ändå.

Sen hittade jag detta forum och läste att kontakterna runt centralenheten kanske var oxiderade eller nåt sånt. Öppnade då kontakten och såg att ett av stiften "åkt ur" kontakten. Skitbra tänkte jag, satte i stiftet, gjorde rent, tog en tur och lampan hade slocknat.
Lampan lyste inte på 3 dagar men nu har den börjat lysa igen. Har gjort rent igen men utan resultat. Nu börjar den lysa när jag kommit upp i 25-30km/h, innan jag hittade kontaktfelet lyste den hela tiden.

Vad gör jag nu o ärade volvo gurus, jag börjar lessna nu. :(

Är det någon som har kretsschemat på abs systemet?

Kan det vara styrenheten som är kass? Jag tycker inte det borde vara det med tanke på att det gjorde skillnad när jag fixade kontakten. Känns som man vill veta att det är styrenheten innan man köper en ny för 3500:-

mkt tacksam för svar

robban
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är faktiskt inte helt ovanligt att det är styrenheten som är kass när den klagar på givare bak och dom är bytta. Men lossa skivorna och kolla tandhjulen först. Mät givarna i kontaktstycket till styrenheten så du får med alla kablar, ska ligga runt 1 kOhm. Och ett par hundra mV AC när du snurrar på hjulet för hand.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]