Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Turbo_virus skrev:Tänkte inte på det..:oops:

Vad det gäller tomgången så var jag inte helt tydlig..gör ett nytt försök:

När jag startar bilen så är tomgången bra, efter att ha kört en liten bit så kryper varvtalet upp när man trycker kopplingen eller stannar. Den går inte upp och ner hela tiden utan håller sig ganska konstant på ca 12-1300 varv, men går alldrig under standard varvtal.
Om bilen sköter varvtalet i övrigt så låter det som om nån skruvat på spjällinställnings skruven.
*pettson* skrev:
Turbo_virus skrev:Tänkte inte på det..:oops:

Vad det gäller tomgången så var jag inte helt tydlig..gör ett nytt försök:

När jag startar bilen så är tomgången bra, efter att ha kört en liten bit så kryper varvtalet upp när man trycker kopplingen eller stannar. Den går inte upp och ner hela tiden utan håller sig ganska konstant på ca 12-1300 varv, men går alldrig under standard varvtal.
Om bilen sköter varvtalet i övrigt så låter det som om nån skruvat på spjällinställnings skruven.
Och vart sitter skruven? har läst om att tomgångsmotorn kan krångla, var sitter den? vart sitter kontakten för att koppla ur den?
av *pettson*
Turbo_virus skrev:Har hittat problemet till den höga tomgången på min bil, packningen mellan insuget och blocket håller inte tät, närmat gasspjället. Hör ett fint sugande ljud ( kompisen hörde det rättare sagt) :D
Håller det inte tätt när motorn går som sugmotor så är det heller inte tätt när motorn överladdar. Då pyser en hel del ut där..
Då har jag en följdfråga! varför har jag rätt varvtal när jag startar bilen...den kan stå en stund utan att varvtalet höjs...men så fort man kör en liten bit och sedan trycker ner kopplingen eller stannar så är varvtalet för högt?
av *pettson*
Turbo_virus skrev:Då har jag en följdfråga! varför har jag rätt varvtal när jag startar bilen...den kan stå en stund utan att varvtalet höjs...men så fort man kör en liten bit och sedan trycker ner kopplingen eller stannar så är varvtalet för högt?
Går inte varvtalet ned efter några sekunder?
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]