Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
junior skrev:köpte ett splitt nytt tudor batteri i sommras till min dövarande bil, och de är ett synglas i den som fortfarande lyser grönt, men bara därför behöver det ju inte vara i bra skick, men antar de eftersom det är nytt
Bra att det lyser grönt då är det ju inte för lite spänning.. Men bilen vill inte ha för hög spänning heller.. Det är inte ovanligt med 15-17 volt i systemet när det kraschar.
av junior
kan vara för mkt spänning för min dåvarande bil var en golf 2 diesel och dom brukar väl ha lite kraftigare amperer och voltar och spänning i sig?.. men vad är det som krachar då om det nu har gjort det?
av *pettson*
junior skrev:kan vara för mkt spänning för min dåvarande bil var en golf 2 diesel och dom brukar väl ha lite kraftigare amperer och voltar och spänning i sig?.. men vad är det som krachar då om det nu har gjort det?
Om man har för hög spänning i systemet så BRUKAR det vara laddningsregulatorn som gett upp. Ibland kan det ju vara ett batteri som i stort sett är utan syra med..
Naturligtvis kan det även vara ett svårare fel som en diod i generatorn osv. MEN som sagt, laddningsregulatorn är vanligast.
av junior
Okay och sånt går att mäta upp med ett vanligt instrument? eller måste man ha nå hightech prylar?
kollade om jag hade nå felkoder på bränsle systemet och det hade jag inte.
Men tänkte kan inte vara givare för insugsluftens temperatur som spökar för de var nog den vakum slangen som var lite skadad?
av *pettson*
junior skrev:Okay och sånt går att mäta upp med ett vanligt instrument? eller måste man ha nå hightech prylar?
kollade om jag hade nå felkoder på bränsle systemet och det hade jag inte.
Men tänkte kan inte vara givare för insugsluftens temperatur som spökar för de var nog den vakum slangen som var lite skadad?
hmm nu tappade du bort mej. Pratar du om en 850 så har du ingen vacumslang till en tempgivare för insugsluften.

Insugluftens tempgivare hittar du på slangen från luftfiltret till spjällhuset, i den slangen råder ALDRIG vacum eftersom den är öppen i filteränden.
Dom slangar som var aktuella hittar du på insugets framsida, samtliga slangar i stort sett går över mot kylarens relähylla.
Två vacumslangar hittar du på spjällhusets undersida och ev.. EN vacumslang KAN sitta i insugets kortsida mot generatorn till, den finns dock inte på alla årsmodeller.
av junior
har ju några tycken vacum slangar ovanför kylaren vid relähyllan minst 2 eller 3 vita slangar och 1 eller 2 av dom går vid insugsröret bakom där och sen finns de en lila vacum slang som sticker in under nå kopor som vid gasspejelt så man ser inte riktigt vars den tar vägen men på relä hyllan så ser de ut som om de är nå slags av ventiler som vaum slangarn sitter på iaf den lila.
av *pettson*
junior skrev:har ju några tycken vacum slangar ovanför kylaren vid relähyllan minst 2 eller 3 vita slangar och 1 eller 2 av dom går vid insugsröret bakom där och sen finns de en lila vacum slang som sticker in under nå kopor som vid gasspejelt så man ser inte riktigt vars den tar vägen men på relä hyllan så ser de ut som om de är nå slags av ventiler som vaum slangarn sitter på iaf den lila.
Full kontroll på dessa, då deras slangdelar torkar och spricker. En av dom vita eller gulvita är extremt viktig. Den går mellan insuget och mapsensorn som mäter av så din motor får rätt mängd bensin.
av junior
jaa alltså de måst vara nå att han tjuvar luft, för idag stod jag o lyssnade jätte jätte noga och små gasade samtidigt i motorutrymmet och precis som man vrider på gasen så låter det som om de skulle vara ett öppet lufter, alltså att de suger jätte mycket nånstans, men varken ser eller hör vars de kan vara, och har pillat o kollat på vakum slangarna men inte sett något.
Användarvisningsbild
av Phantom
Du kan ju prova med någon läckspray eller startgas om du inte ser något läckage. Slangarna torkar med tiden och små sprickor bildas som man nästan inte kan se. Det kanske är dags att byta ut gummidelarna på slangarna? Ett sugande ljud tror jag du kan höra även med hela slangar.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]