Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Märkte idag att det luktade lite smått bensin i motorrummet! Så såg jag att ettans o tvåans spridare läcker! Så var det dom orange/röda o-ringarna som gett upp? Strange!

Är det bara att byta med vilka som helst o-ringar, eller inhandla dessa hos volvo om det går?

Sen så såg jag att det kom lite olja runt oljepåfyllningslocket, är det bara att byta packning på denna eller är det kanske att göra något större jobb? Tänkte att det måste vara mer tryck i motorn än vanligtvis? Vevhusventilationen?
Kollade silen inne i bajonettkopplingen till luftintaget jämte spjällhus, det var väl så där. 50/50 täppt i silen där.
Bara att byta sil? Eller gå igenom allting?
Det finns packningssatser för spridarna att köpa. Hur ser returslangen ut, alltså kröken över tvåans spridare? jag har bytt några såna, men aldrig sett läckage vid en spridare...
Vad det gäller vevhusventilationen så ska du göra rent den silen (flamskyddet) och allt runt omkring. Kolla så den lilla slangen inte är igensatt. Titta på pettsons sida för en mer grundlig rengöring inkl. oljefällan under insuget.
Sparkz skrev:Det finns packningssatser för spridarna att köpa. Hur ser returslangen ut, alltså kröken över tvåans spridare? jag har bytt några såna, men aldrig sett läckage vid en spridare...
Vad det gäller vevhusventilationen så ska du göra rent den silen (flamskyddet) och allt runt omkring. Kolla så den lilla slangen inte är igensatt. Titta på pettsons sida för en mer grundlig rengöring inkl. oljefällan under insuget.
Det läcker precis där insprutarna sitter fast, i själva railen. Returen är helt ok. Såg att själva o-ringen till ettan var lite defekt. Såg att det var lite blött på insugsröret. Men tvåan vet jag inte. Är det bara att rycka ut spridaren o sen trycka in igen, eller behöver något fett så att den går in smidigare? Får undersöka mer imorgon igen. Köper packningssatsen också. Ev flamskyddet. Du menar slangen till bajonetten, så att den inte är täppt?

Jo har beundrat pettsons sida, måååånga gånger. :D
av *pettson*
PDK skrev:
Sparkz skrev:Det finns packningssatser för spridarna att köpa. Hur ser returslangen ut, alltså kröken över tvåans spridare? jag har bytt några såna, men aldrig sett läckage vid en spridare...
Det läcker precis där insprutarna sitter fast, i själva railen. Returen är helt ok. Såg att själva o-ringen till ettan var lite defekt. Såg att det var lite blött på insugsröret. Men tvåan vet jag inte. Är det bara att rycka ut spridaren o sen trycka in igen, eller behöver något fett så att den går in smidigare? Får undersöka mer imorgon igen. Köper packningssatsen också. Ev flamskyddet. Du menar slangen till bajonetten, så att den inte är täppt?

Vi kan väl säga såhär att INGEN o-ring ska monteras så den ska pressas i någonting annat torr. Faktum är att vanligt vaselin till läpparna eller om du så vill en droppe diskmedel går utmärkt. Men smörj ALLTID, det är avsaknaden av smörjmedel som tar sönder dom. Man drar ur, byter, fettar in och pressar in igen.
Vad gäller oljelocket så måste det inte vara nåt speciellt. Av nån anledning gillar volvo att sälja oss bilägare en packning som är av sån typ av gummi att den torkar ihop på nolltid och blir som bakelit. Då tätar den inte speciellt bra. Byt tätningen och se om problemet fortsätter. Fortsätter det så är det dags för vevhusventilationen.
*pettson* skrev:
PDK skrev:

Vi kan väl säga såhär att INGEN o-ring ska monteras så den ska pressas i någonting annat torr. Faktum är att vanligt vaselin till läpparna eller om du så vill en droppe diskmedel går utmärkt. Men smörj ALLTID, det är avsaknaden av smörjmedel som tar sönder dom. Man drar ur, byter, fettar in och pressar in igen.
Vad gäller oljelocket så måste det inte vara nåt speciellt. Av nån anledning gillar volvo att sälja oss bilägare en packning som är av sån typ av gummi att den torkar ihop på nolltid och blir som bakelit. Då tätar den inte speciellt bra. Byt tätningen och se om problemet fortsätter. Fortsätter det så är det dags för vevhusventilationen.
Som vanligt, pettsons svar ger alltid utdelning! Packningen till oljepåfyllningslocket, helt kass! Den var så dålig att den gick av på två ställen när jag skulle byta till en ny. Plus att den nya är dubbelt så tjock.

Allright, men kollar insprutarna senare idag. så återkommer jag.

UPDATE:: Bytte alla fem packningarna till insprutarna. Dom var inte så fina, om vi säger så. Vilken skillnad det var mot nya.
Tyvärr fanns det inte att köpa lösa o-ringar till mina insprutare, men över disk sa dom att från 740, ska passa 850, så rätt dom hade, det gjorde dom. Enda var färgen som skilde dom åt. rött till svart.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]