Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
:-)-) Det låter knäppt, men åkte en längre sträcka med bilen för någon dag sedan.
Kollade oljan idag, helt svart!!! Bytte för 100mil sedan! Nästan som oljan har gått 1500mil!

Fel eller normalt?

Använder Mobil2000 halvsyntet i min 850 2,5se, 96:a.

Kanske ska säga det att, innan jag köpte bilen, så rullade den med samma olja från 2005 tills jag köpte den!
Men hade inte rullat mer än 1800mil på 4 år. Gammal dam som hade den till affären o liknande, kallstarter och korta sträckor.

Kanske blåser motorn ut all skit vid längre landsvägs körningar? Nästan som en spa!
av *pettson*
JAg vänder frågan.. varför skulle INTE oljan vara svart ?
Oljans uppgift är att kyla, smörja och tvätta och täta din motor.
En helt kliniskt ren förbränningsmotor existerar inte, och framför allt inte med fossila bränslen. En BRA olja tvättar ordentligt. Det gör att den faktiskt blir svart som natten på nolltid ihop med rester som finns kvar i motorn, dom resterna är naturligtvis gamla oljerester, men det är även förbränningsrester som fastnat på cylindrarnas väggar. Det finns inget som helst sätt att veta HUR smutsig oljan är genom att kika på den bara och konstatera att den är just svart.
av sssljo
Hur länge har du varit ägare? Jag tror inte att pris eller märke på olja spelar så stor betydelse. Men vad tror du om att köra ett par täta oljebyten för att så att säja skölja bort lite gammalt groll.
av PDK
*pettson* skrev:JAg vänder frågan.. varför skulle INTE oljan vara svart ?
Oljans uppgift är att kyla, smörja och tvätta och täta din motor.
En helt kliniskt ren förbränningsmotor existerar inte, och framför allt inte med fossila bränslen. En BRA olja tvättar ordentligt. Det gör att den faktiskt blir svart som natten på nolltid ihop med rester som finns kvar i motorn, dom resterna är naturligtvis gamla oljerester, men det är även förbränningsrester som fastnat på cylindrarnas väggar. Det finns inget som helst sätt att veta HUR smutsig oljan är genom att kika på den bara och konstatera att den är just svart.
Kanske är jag petig bara. :D
Nej jag förstår att det inte finns någon kliniskt ren motor, men redan svart? måste vara extremt med skit i motorn med andra ord. Jo o bra olja är det jag har.
Tar tätä oljebyten framöver så får vi se. Har bytt efter 800mil på mina andra bilar, o då har inte oljan varit så smutsig efter alla bytena. Men i början har det alltid varit värre. :D

Men annat märkte jag med oljan också... Självaste smutsen, låg massa "flingor" i oljan! O då har jag inte strött i någon smuts i baljan eller liknande.
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]