Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av illbatten
OjOj0j!

Jag har ägnat hela dagen åt att byta länkarmar på båda sidor och smörjt upp bromsarna. skulle sedan byta fjäderbenslager på vänster sida och i samma veva lyckades jag dra ut drivaxeln för långt (från växellådan sett) så det blev knas. Då tog jag bort damasken längst in på axeln och då lossnade hela skiten. där står jag nu med 6 kuler och en ring som kulerna ska ligga i. Jag har ringt kompisar och frågat hur man bär sig åt. och dom säger allihop att man ska torka rent och lägga i nytt fett. och klämma dit kulerna så dom är på gränsen att trilla ur. och när dom ligger rätt ska man lyckas stoppa tillbaks drivaxeln så kulerna centrerar axeln...det är ju bara det att det är totalt omöjligt!!!! :-(O)

finns det nått mcgyverknep man kan ta till eller finns det nått bättre sätt att få dit den? Det finns väl inte olika sorters lagerfett som är olika klibbigt. Jag tycker att så fort man rör en kula man tryckt på plats ramlar den igen. Jag inbillade mig att det kunde vara bättre att ha fettet kallt så jag ställde ut tuben ett tag men det blev ingen skillnad.

Tips snälla!!! Jag ska ombesikta den senast onsdag och jag tror inte dom släpper igenom mig utan drivaxel. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror du har den varianten med kulbaner som går diagonalt, den varianten har inte jag fått ihopp nån gång. (ja det är klart att det går, eftersom den gick att få isär)
men mit tipps är att byta drivaxel.
av illbatten
men axeln sitter ju fast så. då kan man väl inte byta ut den hur som helst. och inåt man man väl inte lossa den mer än vad jag lyckats med. ska ge skiten 598 försök till i morgon annars får jag jaga hit nån mekaniker till mig som sätter dit den igen. Fortsätt med tips och trix om nån har nått bra.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den delen som är kvar i växellådan är bara att rycka ut, ev med lite hjälp av en kofot. Det blir ju lite lättare att jobba med om den sitter i skruvstycket.
Användarvisningsbild
av MoteX740
En back starköl, En fredagkväll, Lite musik, En svets, Stora släggan och stora svordomsförådet!
Brukar lösa det mästa (BE) :mrgreen: :-DD :-/O/ :roll: :-)) (HMM) (U) :*O/ {:-O (S) (H)
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]