Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kullberg85
har en 850 94 140 hk b5252s som jag bytt motor i till en likadan fast från en englands import & på den här motorn finns inget rör i toppen till avgasreningen så jag fick plugga slangen från luftpumpen och plugga röret på grenröret.
Så nu när jag besiktigade bilen förra veckan fick jag jätte fel avgasvärden!!Måste jag byta topp till en som har röret i toppen??
av *pettson*
kullberg85 skrev:har en 850 94 140 hk b5252s som jag bytt motor i till en likadan fast från en englands import & på den här motorn finns inget rör i toppen till avgasreningen så jag fick plugga slangen från luftpumpen och plugga röret på grenröret.
Så nu när jag besiktigade bilen förra veckan fick jag jätte fel avgasvärden!!Måste jag byta topp till en som har röret i toppen??
hm.. är det luftpumpen du saknar så kan inte bilprovningen kolla det. Det påverkas inte när bilen är varm. Men saknar nya motorn EGR ventil blir det värre förstås.. EGR systemet blir du tvungen att hänga dit. Dock sitter ju EGR systemet på grenrör och insug så det ska inte vara nåt trassel direkt.
av kullberg85
Luftpumpen sitter där,den svarta klumpen på vänster sida i fronten.
men dock finns inget hål i toppen som röret ska sruvas i,bara förberett i ventilkåpan,förra motorn hade det röret.
kommer inte ihåg hur rören satt ihop med grenröret och slangen från luftpumpen.
av kullberg85
skulle va fint om nån kunde skicka bilder på vart röret från grenröret tar vägen och även vart röret från toppen,har för mig att röret på grenröret ska ihop med slangen från luftpumpen,den med vacumklockan på??
av *pettson*
kullberg85 skrev:skulle va fint om nån kunde skicka bilder på vart röret från grenröret tar vägen och även vart röret från toppen,har för mig att röret på grenröret ska ihop med slangen från luftpumpen,den med vacumklockan på??
EGR röret från grenröret ska ihop med insuget och dess EGR ventil. Du har ju vacumslangarna kvar antar jag, dom måste ju blivit över när du inte anslöt dom.
Pulsair röret sitter från toppens ovansida (kanalerna går igenom toppen och blåser ut luft vid avgasventilerna) till sin backventil. Backventilen ansluter via slang till luftpumpen.
av *pettson*
kullberg85 skrev:vart på insuget sitter egr då??
EGR ventilen sitter på undersidan av insuget.
Enklast är att flytta över ditt gamla insug på den här motorn komplett med EGR. Sen drar du röret som det ska dras runt motorn och ansluter på sin gamla plats. Jag misstänker att du har en plugg inskruvad i ditt avgasgrenrör idag. Det är bara att skruva loss pluggen och ansluta röret.
Vacumslang och sånt har du redan draget i bilen och det är bara att ansluta det på sin gamla plats

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]