- fre 14 nov 2008, 15:15
#233728
Hej!
När motorn blivit varm så luktar det färsk olja inne i kupén.
Motorn är nyrenoverad för drygt 150 mil sedan, totalt demonterad.
Grundligt rengjord från alla gammla oljerester. Övertrycksventilen
samt fjäderna är ny i oljepumpen. Volvo original.
Oljefällan är ny. Slangarna återanvända men noggrant rengjorda
och urblåsta med tryckluft.
Misstänkte att det läckte från en anslutning till oljefällan.
Skruvade loss insuget och det visade sig att det hade börjat läcka precis
där slangen till toppkåpan är fäst i oljefällan.
En given orsak till varför det luktade olja!
Nu är det så att jag bytt klämman till en bättre, och inget läkage har jag kunnat
se. (kikat mellan grenrören på insuget) Det luktar i alla fall olja ibland.
Börjar bli lite ledsen snart. Hoppas verkligen inte det läcker från blocket.
Svårt att se eftersom oljan är så pass färsk, dvs väldigt ljus och tunn.
Samt att det är riktigt svårt att se blocket.
Råkade köra iväg utan oljestickan i sitt rör en gång. Då rök det upp som en dimma
och det blev t om lite fuktigt av olja under huvven.
Är detta normalt? Hört att det inte ska vara så, men det finns inget som kan vara
igensatt.
Någon som har nått tips vad jag ska göra? Ska åka 60mil med bilen nu i morron.
Känner mig lite nervös.
När motorn blivit varm så luktar det färsk olja inne i kupén.
Motorn är nyrenoverad för drygt 150 mil sedan, totalt demonterad.
Grundligt rengjord från alla gammla oljerester. Övertrycksventilen
samt fjäderna är ny i oljepumpen. Volvo original.
Oljefällan är ny. Slangarna återanvända men noggrant rengjorda
och urblåsta med tryckluft.
Misstänkte att det läckte från en anslutning till oljefällan.
Skruvade loss insuget och det visade sig att det hade börjat läcka precis
där slangen till toppkåpan är fäst i oljefällan.
En given orsak till varför det luktade olja!
Nu är det så att jag bytt klämman till en bättre, och inget läkage har jag kunnat
se. (kikat mellan grenrören på insuget) Det luktar i alla fall olja ibland.
Börjar bli lite ledsen snart. Hoppas verkligen inte det läcker från blocket.
Svårt att se eftersom oljan är så pass färsk, dvs väldigt ljus och tunn.
Samt att det är riktigt svårt att se blocket.
Råkade köra iväg utan oljestickan i sitt rör en gång. Då rök det upp som en dimma
och det blev t om lite fuktigt av olja under huvven.
Är detta normalt? Hört att det inte ska vara så, men det finns inget som kan vara
igensatt.
Någon som har nått tips vad jag ska göra? Ska åka 60mil med bilen nu i morron.
Känner mig lite nervös.