Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av extreme
Hej jag har problem med min volvo den kokar på tomgång, vad é det som styr fläckten? temp givaren värkar ok!.
Jag kör nu utan termostat ändå börjar bilen koka efter ca 5 min på tomgång,temp mätaren står då på hälften. Jag har mätt tempen i expationskärrlet precis innan den börjar koka är då ca 80c.
har satt på en ny kylare.
av *pettson*
extreme skrev:Hej jag har problem med min volvo den kokar på tomgång, vad é det som styr fläckten? temp givaren värkar ok!.
Jag kör nu utan termostat ändå börjar bilen koka efter ca 5 min på tomgång,temp mätaren står då på hälften. Jag har mätt tempen i expationskärrlet precis innan den börjar koka är då ca 80c.
har satt på en ny kylare.
Jag förstår att den kokar. Vatten kokar vid 100grader om det inte är trycksatt. När du har expansionskärlet öppet hela tiden så blir det inte nåt övertryck och vattnet kokar tidigare än det bör göra. Med trycksatt kärl kokar vattnet vid ca 130 grader.
Däremot kan man undra vad som gör att du inte verkar ha nån cirkulation på vattnet, ditt vatten borde ta lång tid att få så varmt eftersom du inte har nån termostat i? Blir övre kylarslangen varm? Blir kylaren varm?
av extreme
jodå jag har rätt bra cirkulation rinner rätt bra från överströmningskanalen.kylaren blir rätt så varm även övre kylarslangen.En bit av packningen på locket till expantionskärrlet é sönder, fast det kan dett väl endå inte vara?
Användarvisningsbild
av Tomas88
extreme skrev:jodå jag har rätt bra cirkulation rinner rätt bra från överströmningskanalen.kylaren blir rätt så varm även övre kylarslangen.En bit av packningen på locket till expantionskärrlet é sönder, fast det kan dett väl endå inte vara?
Kan det mycket väl vara. Packningen kanske inte håller tätt.
Användarvisningsbild
av ketto
Är packningen trasig byter du den, eller hela locket kanske! Som sagt, systemet är ju trycksatt och då rinner vattnet genom den trasiga packningen
av *pettson*
extreme skrev:jodå jag har rätt bra cirkulation rinner rätt bra från överströmningskanalen.kylaren blir rätt så varm även övre kylarslangen.En bit av packningen på locket till expantionskärrlet é sönder, fast det kan dett väl endå inte vara?
Systemet måste vara helt hermetiskt tillslutet för att det ska fungera. Läckor gör att koktemperaturen förändras.
Framförallt expanderar vatten när det blir varmt och väller över kanten om det inte är tätt.. Det tolkas lätt som kokning. Eftersom vattnet var 80grader kan det ju inte kokat :-)-)
Byt locket..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och sätt i en termostat. Om du tittar på den så är det en platta längst ner som stänger ett hål i termostathuset. Det är öppet när motorn är kall och termostaten stängd. Då låter det vattnet cirkulera i toppen och värmepaketet för att få upp värmen i bilen. Sen ska det stänga. Utan termostat smiter en del av vattnet förbi utan att passera kylet.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]