tomme skrev:Nu spänner du upp spaken så det LÅSER på mellan 5-8 hack. INTE på under 5 hack eftersom vi VILL ha vajerrörelse..Annars beckar det snart ihop tyvärr.
bilprovningen har underkänt min handbroms med motiveringen att det ska vara full handbromsverkan på maximalt 5 hack!!![/quote]
Han får tycka vad han vill men han får INTE hitta på egna regler Ett max antal hack finns inte med i reglerna. Däremot att du ska ha viss rörelsereserv. Jag har med fått påpekande för att det inte låste på 3! hack en gång i tiden, en gammal kvarleva ifrån amazon o 140 tiden som faktiskt INTE var rätt då heller. Efter att ha blivit rejält förbannad över hans inkompetens återkom jag med volvos egen litteratur nån halvtimma senare och där står i klartext.. 5-8 hack vad han än tycker om det, dom fick stryka och göra om, dom var väldigt motvilliga. Och aldrig nånsin efter honom har jag fått eller ska jag få ett påpekande för detta, känner heller ingen som fått det. Jag är helt säker på att konstruktören vet bättre än besiktningsmannen. Det handlar om hävstångseffekten på spaken som är utväxlad. Går inte spaken högt nog så blir heller inte handbromsen stark nog om nu inte du råkar ha armar som en riktigt vältränad. I gamla vadis står det 2-8 hack på justeringen, i papperslitteraturen på motsvarande område står det 5-8 hack. Kör man med det lägsta, säg 3 hack så får du ingen tillräcklig hävstång. Kör du mellan 5 och 8 hack får du det. Du får dessutom vajerrörelse så att det inte kärvar fast.
Och återigen.. SBP ska inte bry sej om du inte överstiger 8 hack..