Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för svaren igen! Skönt å kunna få hjälp på andra ställen än Bilia/Volvo, hehe

Får väl ta den chansen att justera spoilern för en skavd baklucka är inte heller så bra/snyggt. I värsta fall är det ju "bara" att få någon å svetsa på en ny mutter å dra dit en ny bult... Att köra utan stötfångare är ju rätt snyggt, hehe
Ni som har lossat dessa bultar tidigare... Exakt hur fick ni loss dem? =)
Försökte idag med spärrhandtag, lednyckel och med tryckluftpistolen men dem rubbar sig inte en enda millimeter! *suck*
För att kunna lossa den bulten över ändröret så måste man ta loss ändröret och då måste jag köpa ny klämma etc för den som sitte på nu går ALDRIG av hel =P
min hade rullar ca 12000 när jag monterade draget och jag lossa gummina till bakre upphängningen till avgas så kom man åt med förlängare att lossa bulten, det spänner lite i sidled men ska gå lossa.
Spärrskaft rår man inte så mycket med, ta ett dragskaft så får du mera kraft, antingen släpper det eller så går bulten av :P
rör det sig så dra fram och tillbaka försiktigt så ska du klara få loss bultarna utan de går av.
av *pettson*
Grammse skrev:min hade rullar ca 12000 när jag monterade draget och jag lossa gummina till bakre upphängningen till avgas så kom man åt med förlängare att lossa bulten, det spänner lite i sidled men ska gå lossa.
Spärrskaft rår man inte så mycket med, ta ett dragskaft så får du mera kraft, antingen släpper det eller så går bulten av :P
rör det sig så dra fram och tillbaka försiktigt så ska du klara få loss bultarna utan de går av.
Helt rätt Gramse. Spärrskaft är till för att skruva med och inget annat, därför är dom inte längre och ger mera kraft. Dragskaft för att lossa nåt som sitter hårt eller dra åt hårt.. :-)-) Alternativet: Muttermaskin.
Har inget bra dragskaft (ännu) men har nu provat igår (hemma i garaget) med muttermaskin och kompressor samt jobbets muttermaskin och kompressor som ÄR bra men bulten vill inte rubba sig.
Är detta ett dött lopp för mig eller vad kan jag göra? Jag har testat att banka med en hammare på bultskallen men det hjälper ju inte.
av *pettson*
timebandit skrev:Har inget bra dragskaft (ännu) men har nu provat igår (hemma i garaget) med muttermaskin och kompressor samt jobbets muttermaskin och kompressor som ÄR bra men bulten vill inte rubba sig.
Är detta ett dött lopp för mig eller vad kan jag göra? Jag har testat att banka med en hammare på bultskallen men det hjälper ju inte.
Bör gå att få loss väldigt enkelt. Men det kräver faktiskt ett dragskaft. Det som du BÖR göra är att sätta spänn på den precis som när du ska lossa. Se till att nån drar till på skruvskallen samtidigt. Nu har du spänn i rätt riktning och en bra smäll rakt ned i gängriktningen (vibrationerna går ju därneråt) så bör det släppa utmärkt. Det kan ta alltifrån en till två tre smällar. Men viktigt är alltså att du tar i ordentligt samtidigt. Metoden är värdelös var för sej så att säga..
Att bara dra eller bara slå fungerar inte.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]