Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hjortron
Bakluckan på min V70 låses inte när jag låser via centrallåset. När jag låser klickar till och det låter som att den låser bakluckan men har man luckan öppen ser man ingen rörelse i "låset".

Det finns inte någon låskolv där bak så jag kan inte låsa luckan manuellt.

Nån som har ett bra tips om vad som kan vara fel?
av *pettson*
Hjortron skrev:Bakluckan på min V70 låses inte när jag låser via centrallåset. När jag låser klickar till och det låter som att den låser bakluckan men har man luckan öppen ser man ingen rörelse i "låset".

Det finns inte någon låskolv där bak så jag kan inte låsa luckan manuellt.

Nån som har ett bra tips om vad som kan vara fel?
Det du hör som klickar borde ju vara c-låsmotorn? Det kan ju vara så enkelt att det hoppat ur nåt stag? Det ska inte synas nånting på utsidan av luckan när man låser. Det som sker, sker inuti låset med hjälp av stag ifrån c-låsmotorn.
kontrollera bara så du inte hör tankluckan som låser istället.
OM nu luckans motor är död..så är det väl att välja på fel på centrallåsmotorn eller fel på kablaget dit? Det är ju inte ovanligt att kablagen får stryk vid övergångarna mellan bil/lucka.

OAVSETT vilket av ovan så måste du lossa inredningen för att kika in i luckan om du ska åtgärda saken. :-)-)
av Per Nilsen
Hei,
har hatt samme problemet. For meg var det nok å smøre låsen gjennom nøkkelhullet i bakdøren, gjør
det hver gang jeg får problemmer med at sentrallåsen ikke funker.
av Hjortron
Det du hör som klickar borde ju vara c-låsmotorn? Det kan ju vara så enkelt att det hoppat ur nåt stag? Det ska inte synas nånting på utsidan av luckan när man låser. Det som sker, sker inuti låset med hjälp av stag ifrån c-låsmotorn.
kontrollera bara så du inte hör tankluckan som låser istället.
OM nu luckans motor är död..så är det väl att välja på fel på centrallåsmotorn eller fel på kablaget dit? Det är ju inte ovanligt att kablagen får stryk vid övergångarna mellan bil/lucka.

OAVSETT vilket av ovan så måste du lossa inredningen för att kika in i luckan om du ska åtgärda saken. :-)-)[/quote]

Ja, C-lås motorn verkar fungera för när jag har luckan öppen och låser så hör jag hur det låter som att motorn drar runt och låser luckan men den förblir olåst. Vet inte om detta ger någon information men om jag låser bilen och sedan öppnar luckan utan att låsa upp bilen så börjar blinkers att blinka runt om på bilen.
av Hjortron
Per Nilsen skrev:Hei,
har hatt samme problemet. For meg var det nok å smøre låsen gjennom nøkkelhullet i bakdøren, gjør
det hver gang jeg får problemmer med at sentrallåsen ikke funker.
Har tyvärr inget nyckelhål på luckan, kan enbart låsa genom centrallåset
Användarvisningsbild
av B4B
Hjortron skrev:Har tyvärr inget nyckelhål på luckan, kan enbart låsa genom centrallåset
För det första är det någon som försökt att bryta sig in i bilen? :?:
Hjortron skrev: Ja, C-lås motorn verkar fungera för när jag har luckan öppen och låser så hör jag hur det låter som att motorn drar runt och låser luckan men den förblir olåst. Vet inte om detta ger någon information men om jag låser bilen och sedan öppnar luckan utan att låsa upp bilen så börjar blinkers att blinka runt om på bilen.
Att det blinkar när du öppnar luckan när bilen är låst! :!:
Låst bil = larm aktiverat, öppnar man luckan = utlöst larm :-)-)
Så mikrobrytaren verkar ju fungera :lol:

I övrigt får du öppna på klädseln och se om du hittar något fel som ”pettson” skrev! :wink:

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]