Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#224677
Bilen en xc70-98
har haft in den på framvagnsinställning 2 gånger,andra vändan som backrep,
ratten ngt sne till vänster,men bilen går rakt,finns tendenser till att dra åt vänster
men som sagt inte mycke,ratten blir rak när bromsar hårt..
Så till min fråga,killen som gjorde 4-hjulsmätningen trodde på bussningar i bakvagn,
klart irriterande med sne ratt,så damma in förslagen nu,så jag har nått
o kolla på i helgen...
#224700
Hur mycket fel står den?
Kanske överreagerar men tycker det låter som en bortförklaring.
Skulle bakvagnen påverka rattläge får nog de bussningarna vara skitslut, vara 90 grader gentemot bilens längdriktning vid mätning men ändra sig när man kör. (nån som vet bättre, rätta mig gärna)
Känner nåra som håller på med hjulinställningar och de har ny fin fyrhjulsmätare, men har problem med att få till rattläge ibland.
Dom skyller på nya maskin :roll:
Jobbade med framvagnsjustering för massa år sedan, inte så sofistikerat som idag.
om man var nöjd med justeringen för övrigt så gjorde man som så att om man vred ratten rakt så vrider sig hjulen motsvarande och då justerar man båda hjulen åt det håll som de stod när ratten var sne. (typisk omständig förklaring)
Här gällde det att vara nogrann, man får ju inte ändra totaltoe, 1/4 varv på styrstagen brukade räcka.
av *pettson*
#224721
Bigfish68 skrev:Bilen en xc70-98
har haft in den på framvagnsinställning 2 gånger,andra vändan som backrep,
ratten ngt sne till vänster,men bilen går rakt,finns tendenser till att dra åt vänster
men som sagt inte mycke,ratten blir rak när bromsar hårt..
Så till min fråga,killen som gjorde 4-hjulsmätningen trodde på bussningar i bakvagn,
klart irriterande med sne ratt,så damma in förslagen nu,så jag har nått
o kolla på i helgen...
Skicka den på backrep igen. Ratten ska låsas i RAKT läge. SEN ska man skruva in det som krävs, precis som det beskrivits innan jag skrev. Om hela TOE måste flyttas t.ex 6 grader åt höger på bägge sidorna för att ratten inte är rak så är det så man får göra. Dom har inte låst ratten och därmed hamnar den vartsomhelst sen när du åker. Han ska inte TRO om några bussningar? Dom ska han kolla om dom glappar INNAN han försöker att justera nånting, han vet ju om värdena var svåra att få till eller inte? Om värdena flyter hela tiden (vilket dom gör med felaktiga bussningar). Med andra ord så ska han VETA om det är några bussningar som bråkar. Är det så bussningar bråkar avbryter man jobbet och ställer ut bilen och förklarar att bussningar måste bytas innan man kan göra sitt jobb. Man gör INTE jobbet och ställer ut den och säger att man gjort sitt.. det är bara BACKJOBB och inte nåt annat..
#224767
Han säger sig ha ställt ratten rakt,o justerat därefter,
han har en sprillans ny maskin för fyhjulsmätning,har haft in den på backrep en vända,
då fick killen sm sålt maskin komma dit föt att kolla kalibreringen,
men allt är shysst o denna maskin ska säga ifrån om ngt glappar,
men de kan ju vara lite glapp i bussningar på en bil som gått 23k
så de kanske är svårt att uppfatta,men om allt vore shysst skulle väl inte ratten vilja gå rakt när man bromsar hårt,de känns mer då som ngt rätar på sig,
och nej ratten står inte så mycke till vänster men dock tillräckligt för att irritera..
av *pettson*
#224780
Bigfish68 skrev:Han säger sig ha ställt ratten rakt,o justerat därefter,
han har en sprillans ny maskin för fyhjulsmätning,har haft in den på backrep en vända,
då fick killen sm sålt maskin komma dit föt att kolla kalibreringen,
men allt är shysst o denna maskin ska säga ifrån om ngt glappar,
men de kan ju vara lite glapp i bussningar på en bil som gått 23k
så de kanske är svårt att uppfatta,men om allt vore shysst skulle väl inte ratten vilja gå rakt när man bromsar hårt,de känns mer då som ngt rätar på sig,
och nej ratten står inte så mycke till vänster men dock tillräckligt för att irritera..
Han har troligen använd nånting som heter WINTOE (iallafall på hunter språk). Bilen är fullt upphissad fram när han ställer Toe värdet på bilen. Datorn kompenserar då för hjulupphängningens fulla utslag när man börjar att skruva. Det är naturligtvis inte det säkraste sättet men det snabbaste.
OM han istället använder vanlig mätning med alla 4 hjulen på vridplattorna och belastade hjul+ låst ratt så slipper han det här problemet fullständigt.
Är det så att han upplever problemet TROTS att inget larmar för bussningar och TROTS att han använt den belastade metoden är det upp till honom att ställa ratten några grader åt motsatt håll och ställa TOE värdet ännu en gång så att ratten står rakt vid körningen oavsett orsak. Det finns fortfarande inga ursäkter..
#224854
Tja!
Prata med killen idag,han säger att bilen står belastad dvs i normalläge när justering görs,
o dom kryssmäter,kollade runt lite idag o fler tycker de verkar konstigt,
ska upp till bilia i veckan så får en verkare provköra o känna själv,dom tycker oxå de verkar underligt..
#224855
Bigfish68 skrev:Tja!
Prata med killen idag,han säger att bilen står belastad dvs i normalläge när justering görs,
o dom kryssmäter,kollade runt lite idag o fler tycker de verkar konstigt,
ska upp till bilia i veckan så får en verkare provköra o känna själv,dom tycker oxå de verkar underligt..
Kan tillägga att maskin som gjort mätningen är tydligen den senaste från http://www.sunmaskin.se/
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]