Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alice
Hejsan!
Igår köpte jag en Volvo 855 GLE -93 och jag hoppas jag ska bli nöjd med den. Idag upptäckte jag att den efter start och när man kommit upp i lite hastighet (nå'nstans på 2:an) ger ifrån sig ett skrapande kort missljud. Hade ett liknande ljud i min Ford Puma som jag sålde för en månad sedan, och fick veta att det är ABS:en som gör en självtest vid start, men att det var osäkert varför den börjat låta. Otroligt att jag lyckas köpa en bil med samma fel igen! Men min fråga till er är om jag kan köra med detta utan att jag riskerar att något går sönder? Ingen lampa lyser och ABS-systemet verkar fungera.
Hoppas ni kan hjälpa mig med svar.
Hälsningar Alice
Användarvisningsbild
av Mysko
Alice skrev:Hejsan!
Igår köpte jag en Volvo 855 GLE -93 och jag hoppas jag ska bli nöjd med den. Idag upptäckte jag att den efter start och när man kommit upp i lite hastighet (nå'nstans på 2:an) ger ifrån sig ett skrapande kort missljud. Hade ett liknande ljud i min Ford Puma som jag sålde för en månad sedan, och fick veta att det är ABS:en som gör en självtest vid start, men att det var osäkert varför den börjat låta. Otroligt att jag lyckas köpa en bil med samma fel igen! Men min fråga till er är om jag kan köra med detta utan att jag riskerar att något går sönder? Ingen lampa lyser och ABS-systemet verkar fungera.
Hoppas ni kan hjälpa mig med svar.
Hälsningar Alice
Hmm nja jag tror inte det är ABS som skorrar till genom nått självtest. När du just startat bilen gör ABS en självkoll. Det knäpper bara till lite och ABS lampan slocknar i samma stund. Detta sker 2-3 sekunder efter start av motorn så på den tiden borde du inte hunnit lägga i 2:an.

Men vad det kan vara vet jag faktsikt inte.
Användarvisningsbild
av ketto
de är helt normalt att de skorrar lite! De gör så på min! Den gör självtestet när du kommer upp i 20-30 km/h,spelar ingen roll vilken växel du har 1 eller 2:an!
Användarvisningsbild
av Mysko
ketto skrev:de är helt normalt att de skorrar lite! De gör så på min! Den gör självtestet när du kommer upp i 20-30 km/h,spelar ingen roll vilken växel du har 1 eller 2:an!
Hmm det gör det inte på min? Inte vad jag märkt varje fall.
Användarvisningsbild
av eldaria
Samma på min bil presis efter man startar bilen och gasar up.
Läste nånstans at det är ABS som gör en test vid 30km/t .
av *pettson*
Mysko skrev:
ketto skrev:de är helt normalt att de skorrar lite! De gör så på min! Den gör självtestet när du kommer upp i 20-30 km/h,spelar ingen roll vilken växel du har 1 eller 2:an!
Hmm det gör det inte på min? Inte vad jag märkt varje fall.
Den finns med olika programmeringar..
en variant gör ingenting alls...
en variant gör testet på ventilerna i abs systemet strax över 30km/h
en variant gör testet på ventilerna i abs systemet strax över 30km/h samt att den låser upp dörrarna om dom är låsta. jag har ägt 2 av dom 3..

Min GLT 92 gjorde testet vid 30..samt låste upp om jag låst
min turbo gör inget alls som är hörbart..
kompisens GLT 93 gör endast testet och utan att låsa upp.
Användarvisningsbild
av Mysko
*pettson* skrev:
Mysko skrev: Hmm det gör det inte på min? Inte vad jag märkt varje fall.
Den finns med olika programmeringar..
en variant gör ingenting alls...
en variant gör testet på ventilerna i abs systemet strax över 30km/h
en variant gör testet på ventilerna i abs systemet strax över 30km/h samt att den låser upp dörrarna om dom är låsta. jag har ägt 2 av dom 3..

Min GLT 92 gjorde testet vid 30..samt låste upp om jag låst
min turbo gör inget alls som är hörbart..
kompisens GLT 93 gör endast testet och utan att låsa upp.
Åfasen? Hmm får genast leta mig ut å testa, av med stereon å fläkten då :) Åsså låsa dörrarna.

Det där med låsen, är det att om man panikbromsar så kan det va en olycka på G så då låses dörrarna upp?

Men har inte det med airbagen att göra? Nån sånn har inte jag.

Men testet som knäpper till när man nyss startat då, isamband med att ABS lampan släcks vad gör den? Det knäpper ju till åsså känner man en liten dunk i pedalen.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]