Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#212735
Äntligen fick jag till det!!!!

Har skrivit tidigare i forumet o frågat om vad det var som kunde göra att jag hade så kass tomgång..
Nu typ 4 månader senare har jag löst det!!!!

Bakgrundsfakta: Volvo 850 GLT B5254S 170hk.
Bilen hade trasig topplockspackning, så jag böt den. Den rullade hur bra som helst i ca 100 mil, sen började den att gå dåligt och även en ojämn tomgång. Motorn skakade nå välldigt hela tiden..

Jag kunde inte bara fröstå va det va.. Trodde först att topplockspackningen gått igen :(.
Men det var det inte.

Följde åtgärder gicks igenom av mig sjävl.

Tommgångsmotor bytt.
Vakumslangar bytta.
Kolkanist samt Kanist bytta.
Insugspackning bytt
Nya tändstift
Nytt fördelarlock
Nya tändkablar
Ny rotorarm
Rengjord vevhusventilation(2ggr..Phu..)
Otaliga jordningspunkter slipade o bytta av kabelskor samt muttrar o skruvar.
Flammfällan rengjord o genomblåst.
Backventil bytt.

Plus säkert ett par saker till som jag vid det här laget har förträngt!!! Plocka ner plocka ihop, å så plockar vi ner o plocka ihop..
Jag höll på att totalt ge upp...:(
Men sen för i förrgår då hittade jag felet!!!!!!!!!!!!!!
Min kammrem hadde kuggat på främre kammaxeln!
Den stod två hack ifrån noll-läget om man kan kalla det för det. O så har jag kört runt i nästan 3-4 månader! det är ju helt galet ju, att allt höll överhuvut taget??
Jag ställde tillbaks den främre kammaxeln i läge o monterade noga tillbaks allting, även distanskragen som var borta tidigare.
Hoppade in i bilen o nervöst vred jag på nycken.. den spann som en katt igen.
Faen va glad jag blev, helt kanon går den nu!!!!!

Nu till ett krux bara? Vad för skador kan den lilla svarta pärlan ha tagit av att jag kört runt i säkert 500-600 mil med kammen kuggad?

MVH Markus den GLADE!
av *pettson*
#212806
EvilAngel skrev:Äntligen fick jag till det!!!!

Har skrivit tidigare i forumet o frågat om vad det var som kunde göra att jag hade så kass tomgång..
Nu typ 4 månader senare har jag löst det!!!!

Bakgrundsfakta: Volvo 850 GLT B5254S 170hk.
Bilen hade trasig topplockspackning, så jag böt den. Den rullade hur bra som helst i ca 100 mil, sen började den att gå dåligt och även en ojämn tomgång. Motorn skakade nå välldigt hela tiden..

Jag kunde inte bara fröstå va det va.. Trodde först att topplockspackningen gått igen :(.
Men det var det inte.

Följde åtgärder gicks igenom av mig sjävl.

Tommgångsmotor bytt.
Vakumslangar bytta.
Kolkanist samt Kanist bytta.
Insugspackning bytt
Nya tändstift
Nytt fördelarlock
Nya tändkablar
Ny rotorarm
Rengjord vevhusventilation(2ggr..Phu..)
Otaliga jordningspunkter slipade o bytta av kabelskor samt muttrar o skruvar.
Flammfällan rengjord o genomblåst.
Backventil bytt.

Plus säkert ett par saker till som jag vid det här laget har förträngt!!! Plocka ner plocka ihop, å så plockar vi ner o plocka ihop..
Jag höll på att totalt ge upp...:(
Men sen för i förrgår då hittade jag felet!!!!!!!!!!!!!!
Min kammrem hadde kuggat på främre kammaxeln!
Den stod två hack ifrån noll-läget om man kan kalla det för det. O så har jag kört runt i nästan 3-4 månader! det är ju helt galet ju, att allt höll överhuvut taget??
Jag ställde tillbaks den främre kammaxeln i läge o monterade noga tillbaks allting, även distanskragen som var borta tidigare.
Hoppade in i bilen o nervöst vred jag på nycken.. den spann som en katt igen.
Faen va glad jag blev, helt kanon går den nu!!!!!

Nu till ett krux bara? Vad för skador kan den lilla svarta pärlan ha tagit av att jag kört runt i säkert 500-600 mil med kammen kuggad?

MVH Markus den GLADE!
Vill minnas att vi frågat om kamremmen kuggat? ;-// Hursomhelst, glad för din skull! Nu är den ju i kalasskick med allt genomgånget med :-)-)
Bilen har inte tagit skada, två hack är det som är max innan skada. Möjligen kan katalysatorn vara lite trött efter konstiga avgasnivåer men det fixar sej nu när den går som tänkt, för nu bränner katalysatorn rent sej ordentligt.
OCH ANLEDNINGEN är TROLIGEN att du struntat i just distanskragen. Belastningen på kamaxlarna är så hård just vid uppstart att det pressar ihop spännaren om det vill sej illa. Det är därför den förstärkningen sitter under. För att aldrig spännaren ska kunna bottna så remmen kuggar varesej det handlar om start eller spännarhaveri.
#212822
Jodå det har du rätt i att du sa till om kuggningen, men jag va korkad o dum som ej tog mig tid till att titta på just den grejen förens nu.
Önskar att jag följt ditt råd tidigare o kollat den:)

Distanskragen va ju faktiskt mitt eget fel att den hoppat, jag måste inte riktigt ha fått dit den vid återmontringen av topplocket.
All den tid gosse som jag lagt ner på bilen.. fy fean.. Men dock hoppas jag att jag lärt mig ngt på vägen.

Som sagt va, ville bara tacka för all tipps o råd under vägen!

PS Skogen är full av guldklimpar, se till att gå ut o plocka dem. Kanon på en rostad macka!!!

Mvh Markus
av *pettson*
#212828
EvilAngel skrev:Jodå det har du rätt i att du sa till om kuggningen, men jag va korkad o dum som ej tog mig tid till att titta på just den grejen förens nu.
Önskar att jag följt ditt råd tidigare o kollat den:)

Distanskragen va ju faktiskt mitt eget fel att den hoppat, jag måste inte riktigt ha fått dit den vid återmontringen av topplocket.
All den tid gosse som jag lagt ner på bilen.. fy fean.. Men dock hoppas jag att jag lärt mig ngt på vägen.

Som sagt va, ville bara tacka för all tipps o råd under vägen!

PS Skogen är full av guldklimpar, se till att gå ut o plocka dem. Kanon på en rostad macka!!!

Mvh Markus
Jepp och med dagens varning i tidningarna så har man även chansen att få äta guldet med svindyr snigel på.. :lol: :lol:

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]