- fre 22 aug 2008, 01:50
Äntligen fick jag till det!!!!
Har skrivit tidigare i forumet o frågat om vad det var som kunde göra att jag hade så kass tomgång..
Nu typ 4 månader senare har jag löst det!!!!
Bakgrundsfakta: Volvo 850 GLT B5254S 170hk.
Bilen hade trasig topplockspackning, så jag böt den. Den rullade hur bra som helst i ca 100 mil, sen började den att gå dåligt och även en ojämn tomgång. Motorn skakade nå välldigt hela tiden..
Jag kunde inte bara fröstå va det va.. Trodde först att topplockspackningen gått igen :(.
Men det var det inte.
Följde åtgärder gicks igenom av mig sjävl.
Tommgångsmotor bytt.
Vakumslangar bytta.
Kolkanist samt Kanist bytta.
Insugspackning bytt
Nya tändstift
Nytt fördelarlock
Nya tändkablar
Ny rotorarm
Rengjord vevhusventilation(2ggr..Phu..)
Otaliga jordningspunkter slipade o bytta av kabelskor samt muttrar o skruvar.
Flammfällan rengjord o genomblåst.
Backventil bytt.
Plus säkert ett par saker till som jag vid det här laget har förträngt!!! Plocka ner plocka ihop, å så plockar vi ner o plocka ihop..
Jag höll på att totalt ge upp...:(
Men sen för i förrgår då hittade jag felet!!!!!!!!!!!!!!
Min kammrem hadde kuggat på främre kammaxeln!
Den stod två hack ifrån noll-läget om man kan kalla det för det. O så har jag kört runt i nästan 3-4 månader! det är ju helt galet ju, att allt höll överhuvut taget??
Jag ställde tillbaks den främre kammaxeln i läge o monterade noga tillbaks allting, även distanskragen som var borta tidigare.
Hoppade in i bilen o nervöst vred jag på nycken.. den spann som en katt igen.
Faen va glad jag blev, helt kanon går den nu!!!!!
Nu till ett krux bara? Vad för skador kan den lilla svarta pärlan ha tagit av att jag kört runt i säkert 500-600 mil med kammen kuggad?
MVH Markus den GLADE!
Har skrivit tidigare i forumet o frågat om vad det var som kunde göra att jag hade så kass tomgång..
Nu typ 4 månader senare har jag löst det!!!!
Bakgrundsfakta: Volvo 850 GLT B5254S 170hk.
Bilen hade trasig topplockspackning, så jag böt den. Den rullade hur bra som helst i ca 100 mil, sen började den att gå dåligt och även en ojämn tomgång. Motorn skakade nå välldigt hela tiden..
Jag kunde inte bara fröstå va det va.. Trodde först att topplockspackningen gått igen :(.
Men det var det inte.
Följde åtgärder gicks igenom av mig sjävl.
Tommgångsmotor bytt.
Vakumslangar bytta.
Kolkanist samt Kanist bytta.
Insugspackning bytt
Nya tändstift
Nytt fördelarlock
Nya tändkablar
Ny rotorarm
Rengjord vevhusventilation(2ggr..Phu..)
Otaliga jordningspunkter slipade o bytta av kabelskor samt muttrar o skruvar.
Flammfällan rengjord o genomblåst.
Backventil bytt.
Plus säkert ett par saker till som jag vid det här laget har förträngt!!! Plocka ner plocka ihop, å så plockar vi ner o plocka ihop..
Jag höll på att totalt ge upp...:(
Men sen för i förrgår då hittade jag felet!!!!!!!!!!!!!!
Min kammrem hadde kuggat på främre kammaxeln!
Den stod två hack ifrån noll-läget om man kan kalla det för det. O så har jag kört runt i nästan 3-4 månader! det är ju helt galet ju, att allt höll överhuvut taget??
Jag ställde tillbaks den främre kammaxeln i läge o monterade noga tillbaks allting, även distanskragen som var borta tidigare.
Hoppade in i bilen o nervöst vred jag på nycken.. den spann som en katt igen.
Faen va glad jag blev, helt kanon går den nu!!!!!
Nu till ett krux bara? Vad för skador kan den lilla svarta pärlan ha tagit av att jag kört runt i säkert 500-600 mil med kammen kuggad?
MVH Markus den GLADE!