Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sittidik
Jag hade tänkt byta olja i lådan på min volvo 850 turbo.. Vilken olja är att föredra? och spelar det någon större roll med mineral eller syntet...? Förstår att det enklaste är nog att åka till volvo och få rätt direkt, men det måste väl finnas "bättre" oljor...? Vad är det för olja volvo har? Har läst om någon "syncromesh" eller nåt, och den skulle tydligen va ljuddämpande....?! Tacksam för svar!"
MVH
av Sittidik
Grejen är just den att jag har ingen instruktionsbok, annars hade det varit mycket enkelt..
Kör du med MTL eller MT-90? Hur noga är det med viskositeten egentligen, om man skulle få en som tål högre "belastning"...?
Jag har ju som säkert många andra 850 även "kugghjulsljud" i lådan, (hade det i min förra 850 också) och jag skulle vilja hitta en olja som fick lådan lite tystare, såg att pettson skrivit om just "syncromesh"(?) som skulle va ljuddämpande.. Är det en olja som passar till just 850..? Vart kan man köpa den isf?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
2,1 liter rymmer lådan, men du får aldrig ut allt vid byte så 2st flaskor räcker bra.

Se till att skruva loss påfyllningspluggen innan du tömmer lådan, taskigt om den sitter fast när avtappningspluggen är bortskruvad :wink: .

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]