Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: tja filtret sitter ju på sugsidan.. vad är ett systemtryck värt om det inte blir nån olja som kan skapa det..?
Självklart sitter filter på sugsidan... Fick väl nån bild av att man byggt lådan kring filtret på AW...
Jo det är ju så.. filtret sitter ju inte i det minimala tråget utan inuti lådan.. så splitta lådan är ett krav för att byta filtret..
Pitchen skrev:Hej Hopp

Funderar på att köpa en 855, -95a, 33' mil med automatlåda...
Bilen är mkt fin, inge rost och automatlådan växlar smidigt idag, men hur lång livslängd har en automatlåda egentligen... nån som vet???

/Tjejen som aldrig haft en automatlådebil :oops:

Min pappa har en 855 2,5 se rulat 36 mil och auto lådan gick sönder när bilder rulade 33 mil.
av cub
Jag har en -96 och den rullade drygt 30000 mil och sen rasade lådan. Jag vet inte om den varit bytt tidigare. Å andra sidan så hade det varit kylarvatten i växellådsoljan vilket är boven i sammanhanget. Annars hade den kanske glatt rullat ett tag till.
av *pettson*
Axeteg skrev:Åter igen är det en V70 ägare som ger sig in i diskutionen, Bilen slog nyss över till 51 000 mil och lådan växlar fortfarande mjukt och behagligt
om oljan sköttes sen bilarna var nya och volvo inte gett fan i dom på servicen (oljebyte på automat ingick bara på taxi och bilar som sagt till särskilt om det). Så skulle många många mera AW50-42LE lådor rulla på våra vägar orenoverade. Men så var inte fallet utan lådorna gick ned sej i olja, filtret blev täppt och då lämnar oljepump och lameller med mera in direkt. Filtret är ju tyvärr inte av den typen att det går att byta det på en kvart.

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]