Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hlund
Hjälp!
Det börjar bli varmt i min svarta V70 pga dålig ECC. Efter självtest vid uppstart indikerar lysdioderna på panelen inget fel men ändå så kommer det bara fesljummen luft ur ventilationen. Det ena av de två kylrör som leder in i kupen från motorrummet blir iskallt, så min fråga är helt enkelt: Kan det vara något som kärvar?

Mvh. Kent
Du kan ha dåligt med köldmedie i systemet. Ett tecken på det är att kompressorn står och "slår " hela tiden av och på.
Användarvisningsbild
av Claes74
sitter en sensor precis vid torpedväggen på ett av rören, denna stoppar kompressorn vid lågt systemtryck.
ta loss kontakten och bygla den då borde kompressorn gå igång om allt annat är ok, kör den dock inte mer än 1-3 sekunder i detta läge.
fungerar detta så har du antingen ingen gas kvar eller en trasig sensor.
innanför höger strålkastare sitter det på ett av rören en ventil med en svart gummihatt på, skruva av hatten och där under hitter du en ventil som der ut som en däckventil på anabola, ge nålen i mitten ett snabbt tryck för att se om det finns tryck i systemet.
ett vanligt läckage ställe på dessa bilar är torkfiltret som sitter under höger strålkastare.

kostade 1400 för att få volvo att vacum testa, fylla med gas och spårmedel och leta läckage på min.
skall nu byta torkfilter 650 kr och tätning till röranslutning i ac kylet och sedan fylla igen.
ibland om du har en liten läcka som jag så kan du få köra bilen nå vecka och sedan åka tillbaks till verkstan för läcksökning.

Claes

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]