Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tesfha
Hej!

Har en Volvo 855, 1994 års modell

Problem
"Railsen" på Vänster sida sitter lite löst och det läcker in vatten i kupen vid förarsidan precis under fästet. Misstänker att det läcker in vatten genom skruvhålet i taket.
Tänkte försöka skruva loss railsen men det går inte då skruven sitter stenhårt.

1) Har någon haft detta problem?
2) Några förslag på åtgärd?
Senast redigerad av 1 tesfha, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
tesfha skrev:Hej!

Modell 855 1994

"Railsen" på Vänster sida sitter lite löst och det läcker in vatten i kupen vid förarsidan precis under fästet. Misstänker att det läcker in vatten genom skruvhålet i taket.
Tänkte förska skruva loss railsen men går inte då skruven sitter stenhårt.
Har någon haft detta problem?
Några förslag på åtgärd?
Inget ovanligt när man använt fel typ av skruv och spräckt hylsan som ska täta i taket..
Blir nog till att ta i bara... det finns ingen genväg egentligen.
Användarvisningsbild
av kimmer
Jag har precis samma problem, men ved bagenden, i højre side just under fästet.
Fik monteret rails ved købet (2007). Min v70 er en årgang 98, men har de "nye" rails på (99-) tænkte om dette kunne være problemet :?: Jobbet är utfört av Volvo i Flensburg......De vet vel også hur man gör railsjob :wink:
Kan man kanske tätne skruvhålet i taket med en spray/skum :roll:

Kim
av *pettson*
kimmer skrev:Jag har precis samma problem, men ved bagenden, i højre side just under fästet.
Fik monteret rails ved købet (2007). Min v70 er en årgang 98, men har de "nye" rails på (99-) tænkte om dette kunne være problemet :?: Jobbet är utfört av Volvo i Flensburg......De vet vel også hur man gör railsjob :wink:

Kim
Det som ska göras är att demontera railen och helt enkelt byta plasthylsan. Går det inte att byta hylsan får man helt enkelt dra i skruven med en bädd av silicon eller nåt annat lämpligt så att inte vatten tränger in.
Användarvisningsbild
av kimmer
*pettson* skrev:
kimmer skrev:Jag har precis samma problem, men ved bagenden, i højre side just under fästet.

Kim
Det som ska göras är att demontera railen och helt enkelt byta plasthylsan. Går det inte att byta hylsan får man helt enkelt dra i skruven med en bädd av silicon eller nåt annat lämpligt så att inte vatten tränger in.
Så snart våren kommer vil jeg titta på mine rails igen (har inte garage) og just nu är det snö. Det virker som en let opgave. :D
Kim
av tesfha
Hej igen,

Tack för tipset "pettson". Tyvärr lyckdes jag aldrig få loss skruven, så det var bara att lämna in på verkstan. De tätade och skruvade fast Railsen ordentligt igen. Hela kalaset gick på runt 1600 kronor. Helt otroligt men vad gör man?.

mvh
/Hagos
av *pettson*
tesfha skrev:Hej igen,

Tack för tipset "pettson". Tyvärr lyckdes jag aldrig få loss skruven, så det var bara att lämna in på verkstan. De tätade och skruvade fast Railsen ordentligt igen. Hela kalaset gick på runt 1600 kronor. Helt otroligt men vad gör man?.

mvh
/Hagos
Det är ju så att har man inte möjlighet så har man inte.. Och det är ett timbaserat jobb.. det gör det tyvärr inte gratis heller..
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]